Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آیمت بر خلاقیت و مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستان میباشد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی به شیوه پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند. سپس از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و بعد از اجرای پیشآزمون، آموزش آیمت برای گروه آزمایش طی بیست جلسه یکساعته اجرا شده و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد و بعد پسآزمون به عمل آمد. جهت گردآوری دادهها، از آزمون خلاقیت ترنس (فرم ب) و آزمون سنجش مهارتهای پایهریاضی قاسمتبار (1390) استفاده گردید. پایایی آزمون به ترتیب 84/0 و 82/0 بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آیمت بهطور معناداری بر خلاقیت و رشد مهارتهای پایه ریاضی کودکان تأثیر مثبت داشته و باعث افزایش خلاقیت و رشد مهارتهای پایه ریاضی کودکان شده بود؛ نتایج کوواریانس چندمتغیره بین گروهی نشان داد که برنامه آیمت بر دو مؤلفه بسط و سیالی در خلاقیت تأثیر مثبت و معناداری داشت اما روی دو مؤلفه اصالت و انعطافپذیری تأثیر نداشته است و همچنین برنامه آیمت بر مهارتهای پایه (نگهداری ذهنی، هندسه و تشخیص شباهتها و تفاوتها) تأثیر مثبت و معناداری داشت اما در مهارتهای طبقهبندی و ردیف کردن به لحاظ آماری تأثیر مثبت و معناداری نداشت؛ بنابراین با آموزش آیمت میتوان خلاقیت و مهارتها و تواناییهای پایه ریاضی کودکان را افزایش داد.
The purpose of this study was to investigate the effect of mathematical education in I-maths form on the creativity and basic skills of preschool children. Semi-experimental research design is a pre-test/post-test with control group. The statistical population consisted of all preschool children in Babol. Using a suitable sampling method, 40 children (20 in the experimental group and 20 in the control group) were selected. Then, from both groups, a pre-test was performed and after the pre-test, an IT training course was conducted for the experimental group and the control group did not receive the post-test. To collect the data, the Trance Creativity Test (Form B) and the Qasim Batar Basic Knowledge Test (2011) were used. The test reliability was 0.84 and 0.82, respectively. Descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (multivariate covariance analysis) were used to analyze the data. The results showed that the I-maths program had a significant effect on the creativity and growth of the children's basic mathematical skills and increased the creativity and development of the children's basic mathematical skills; the results of multivariate covariance between the groups showed that the I-maths program on two components of expansion and fluidity had a positive and significant effect on creativity, but it did not affect the two components of originality and flexibility, and also the I-maths program had a positive and significant effect on basic skills (mental retention, geometry, and recognition of similarities and differences). However, the classification and ranking skills did not have a statistically significant effect. Therefore, with the education of the I-maths creativity and skills of the pediatric math base can be enhanced.
Machine summary:
آموزش مفاهيم پايه رياضي متناسب با سن کودکان و استفاده از روش هاي مناسب ، از موارد تأثيرگذار در يادگيري رياضيات و ايجاد نگرش مثبت نسبت به اين درس از دوران کودکي ميباشند که در تدوين يک برنامه درسي مناسب بايد همه ي اين موارد توجه شود؛ زيرا آموزش رياضي به صورت سيستماتيک و بر پايه ي اصول علمي و خلاقيت محور در اين مقطع ميتواند تأثير قابل توجهي در تقويت رياضي در پايه ي بعد و علاقه به رياضيات داشته باشد (شيراني بيدآبادي، نصراصفهاني، ميرشاه جعفري و عابدي، ١٣٩٦).
Ginsburg با توجه به مشکلات متعدد دانش آموزان در قلمرو رياضيات و افزايش روزافزون کساني که به علت ناتواني در اين قلمرو مجبور به ترک تحصيل هستند، ضرورت آموزش روش هاي مختلف مفاهيم رياضي با استفاده از برنامه هاي سيستماتيک در پيش از دبستان که آثار خوشايند آن در دوره هاي بعدي تحصيل بر صلاحيت هاي رياضي کودکان روشن ميشود، جاي بحث دارد و به شفافي جاي کمبود چنين آموزش هايي را در ايران نشان ميدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس يافته هاي جدول ٣ نتيجه تأثير آموزش آي مت بر مؤلفه هاي خلاقيت به صورت زير است : سطح معناداري مشاهده شده براي تفاوت ميانگين بسط گروه آزمايش و کنترل کوچک تر از ٠/٠٥ است (٤/١٨٢ =F،P =٠٤٩٠)؛ بنابراين نتيجه گرفته ميشود گروه آزمايش و کنترل از نظر بسط تفاوت معناداري دارند؛ که اين نتيجه بيانگر تأثير مثبت آموزش آيمت بر توانايي بسط کودکان است .
Mathemathics Education for Young Children: Wath and How to Promot It. A Publication of the Socity for Research in Child Development.