Abstract:
تحلیل روایت روشی کیفی است که از آن برای معناسازی و تفسیر معنا استفاده میشود. هرچند برخی از تحقیقات بر اهمیت استفاده از این روش تأکید داشتهاند، اما هیچیک از آنها به طور دقیق و تفصیلی به حوزههای کاربردی این روش در سازمان اشاره نکردهاند. این پژوهش در تلاش است تا با بهرهگیری از روش علمی فهم عمیقتری از این موضوع ارائه کند. پژوهش حاضر از نوع کیفی، به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نظر افق زمانی، پژوهشی مقطعی است که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و مصاحبه عمیق با ده نفر از خبرگان و مدیران منابع انسانی انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل محتوای کیفی عرفی و نسخه 10 نرمافزار MAXQDA استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل روایت در حوزههای مدیریت دانش در مدیریت تغییر، مدیریت فرهنگ سازمانی، مدیریت ارتباطات سازمانی، مدیریت رفتار کارکنان و مدیریت توسعه منابع انسانی کاربرد دارد.
Narrative analysis is a qualitative method to make sense and interpret meaning. Although some studies have emphasized the importance of using this method, none of them have specifically mentioned its practical dimensions in organization. Thus, an attempt was made to provide a deeper understanding of this area using a scientific methodology. The present study is qualitative; it is an applied research in terms of purpose, descriptive in terms of data collection method, and cross-sectional in terms of time horizon which was conducted using a snowball sampling method and a deep interview with ten experts. To analyze the data, the Conventional qualitative content analysis technique and MAXQDA software version 10 were used. According to results, narrative analysis applies in areas of knowledge management, change management, organizational culture management, organizational communication management, employee behavior management and human resource development management.
Machine summary:
دریافت: 06/08/1398 پذیرش: 25/09/1398 تحلیل روایت روشی کیفی است که از آن برای معناسازی و تفسیر معنا استفاده میشود.
عمده موارد انجام شده از نوع مروری بوده و کمتر دیده شده است که از طریق پژوهشی علمی به تعیین تمامی حوزههای کاربردی تحلیل روایت در سازمان پرداخته شود.
روایتها میتوانند مبنایی برای ساخت معنا و مفاهیمی باشند که بهواسطه روشهای کیفی دیگر همچون تحلیل محتوا یا نظریه دادهبنیاد، به محقق در به وجود آوردن یک نظریه کمک کرده و یا سبب آگاهی از موضوعی پنهان شوند که پیش از این ملموس نبوده است (Etherington, 2008).
در سالهای اخیر، تکنیکهای مصاحبه عمیق کیفی به وجود آمدهاند که بهطور روشن روایتها را آشکار میسازند- برخی از این مصاحبهها ساختار نیافته و دارای پایان باز یا نیمه ساختاریافته و هدایتشده عبارتاند از: روش مصاحبه روایت ارتباطی آزاد ( Hollway & Jefferson, 2008)، روش تفسیری روایت-بیوگرافی به عنوان تکنیکی از مصاحبه که تجربیات شخصی، موقعیتهای زندگی و تاریخچه زندگی فرد مصاحبه شونده را مطرح میسازد، یا پرسجوی روایتگرایانه که در پاسخ به پرسشهای مطرح شده در مورد تغییرات سازمانی و تجربیات متفاوت سازمانی فرد میتواند استفاده شود (Daiute & Lightfoot, 2004).
در تجزیه و تحلیل روایت تلاش میشود که به طور نظاممند از ابزارهای روایت برای معنابخشی و ساختاردهی به انواع خاصی از تجربیات و واقعیات در حال وقوع سازمانی استفاده شود (Bolin et al, 2013, 2-4).
او روایت را یک روش استدلالی ارزشمند برای خلق معنا معرفی کرد که میبایست به عنوان یک رویکرد مکمل ضروری نهتنها در تغییر سازمانی بلکه در تحلیل گفتمان نیز نگریسته شود (Jansson, 2014).