Abstract:
آشنایی با مهم ترین جایگاه های شغلی و درآمدها در صنعت بازی های رایانه ای، میتواند موجب جذب جوانان به این صنعت شود .صنعت بازی های رایانه ای، صنعتی به نسبت جدیدی است که طی این سال ها، در زمینه های مختلفی رشد کرده و امروزه یکی ازسودآورترین صنعت ها محسوب می شود . هدف از مقاله حاضر مرور تاریخچه ساخت بازی های رایانه ای در ایران و جهان و معرفی فرصت های شغلی و ابعاد مختلف استراتژیک تولید این قبیل بازی های در صنعت بازی سازی و معرفی مد های استراتژیک ارزیابی
کسب و کار می باشد. روش تحقیق مقاله حا ضر کتابخانه ای و تو صیفی ا ست. محقق ین با توجه به مرور کتب، مقالات و سایت های علمی معتبر در خصوص صنعت بازی سازی به معرفی اجزای مختلف مد های کسب و کار در حوزه صنعت بازی سازی پرداخته اند.نتایج مقاله می تواند دید جامعی را به پژوهشگران و صنعتگران حوزه و طراحی و تولید بازی های رایانه ای آن در حرکت به سمت ارتقاء این کسب و کار ارائه نماید.
Machine summary:
2-1- راسل داگلاس اما هنوز چیزی به نام کنسول بازی وجود نداشت تا اینکه رالف بائر که در این چند سال بیکار ننشسته بود و به طور موازی با راسل داگلاس روی ایده اولیه خود زمان گذاشته بود و کار میکرد، در نهایت با همکاری با شرکت Magnavox اولین کنسول بازی را به بازار ارائه کردند [8].
صنعت بازی و تولید یک محصول در این عرصه، کار بسیار پیچیده و زمانبری است که به خودی خود باعث میشود برای پیگیری روند تولید، تیمهای کوچک و بزرگ تشکیل شوند و جایگاههای شغلی متفاوتی بهوجود بیایند که هر فرد، در هر جایگاه نیازمند است مهارتهای متفاوتی داشته باشد و در یک کار گروهی و تیمی برای کمک به دیگر افراد در دیگر پستها همیشه آماده باشد.
کسی که در پست تولیدکننده در یک تیم بازیسازی مشغول به کار میشود، بسته به میزان تجربه میتواند سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشد و بخشی از کار این جایگاه شغلی نیز مدیریت بودجه و مسایل مالی در روند ساخت بازی است.
مدیر محصول یک بازی ویدیویی باید توانایی این را داشته باشد که به رسانهها، مخاطبین و ناشران نشان دهد محصولی که مشغول کار روی آن هستند چرا با دیگر محصولات و رقبا متفاوت است و چه ویژگیهایی دارد که آن را از دیگر بازیها متمایز میکند[10].
3-4- طراح محتوای شنیداری این جایگاه شغلی نیز در ارتباط مستقیم با تولید متحوای بازی است که بهخودی خود، دارای گرایش نیست (مگر تیم بسیار بزرگ باشد و طراحان محتواهای شنیداری، هرکدام روی یک بخش تمرکز کنند) اما دارای چند تقسیمبندی دیگر میشود که زیرمجموعهی این کار و مکمل آن هستند[6].