Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، اولویت بندی و طراحی الگوی شاخصهای اقتصاد مقاومتی موثر بر تجاری سازی محصولات دانش بنیان در مراکز رشد شمال کشور (گلستان و مازندران) بوده، تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، از نوع آمیخته، جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مرتبط در شرکتهای دانش بنیان و در بخش کمی مدیران و مسئولان خبرهی شرکتهای دانش بنیان میباشد. نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقهای بود. در بخش کیفی 13نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه 118 نفر، 97 نفر به عنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه وپرسشنامۀ محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده شد. الگوی طراحی شده با 7 شاخص در تجاری سازی و 5 شاخص در اقتصاد مقاومتی ارائه گردید. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه طراحی شده با 87 گویه (تجاری سازی51 گویه و اقتصاد مقاومتی 37 گویه)، جمعآوری و از طریق نرمافزارهایSPSS و PLS مورد تحلیل قرارگرفت. بر اساس نتایج رتبه بندی و اولویت بندی که بر اساس ماتریس تحلیل اهمیت- عملکرد (IPMA) انجام شده، شاخص مدیریتی و اقتصادی هم از نظر اهمیت و هم از نظرعملکرد حائز رتبه اول شده است. همچنین با توجه به تایید شدن ضریب مسیر، آماره t و مقدار p-value، شاخصهای اقتصاد مقاومتی بر تجاریسازی، تاثیر معنیدار و مستقیم دارد
The purpose of this study was to identify, prioritize and design the pattern of resistive economy indices that affect the commercialization of knowledge based products in the northern growth centers of Golestan and Mazandaran. The research, in terms of purpose, is applied and as a research method, of type The statistical society of the research in the qualitative section includes academic experts and relevant managers and experts in knowledge based companies and in the small part of the knowledge management and knowledge management corporations. Sampling in the qualitative section was targeted and in a quantitative random stratified section. In the qualitative part of the Fuzzy Delphi method, using the saturation index, referring to 20 university experts and managers, and in a small section with 118 population, 97 participants participated as examples. Designed with 7 indicators in commercialization and 5 indicators in resistance economy. Data were gathered using a questionnaire designed with 87 items (commercialization of 51 items and resistance economy of 37 items) and analyzed by SPSS and PLS software. For analyzing the data, a small part of exploratory and confirmatory factor analysis was used. Based on the ranking and prioritization outcomes performed on the basis of the Matrix-Importance-Performance Matrix (IPMA), the managerial and economic index is ranked first in terms of both significance and performance. Also, with regard to the confirmation of path coefficient, t statistic and p-value, resistance indexes on commercialization have a significant and direct effect
Machine summary:
اهميت پژوهش حاضربا توجه به ادبيات موجود که دسته اي از مطالعات با رويکرد محتوايي به مقوله تجاري سازي پرداخته و بدنبال بررسي و شناسايي عوامل تأثيرگذار بر تجاري سازي بوده و دسته اي ديگر با رويکرد فرآيندي تأثير تجاري سازي را بر ارزش هاي سنتي دانشگاه ها بررسي نموده اند، در اين تحقيق با تلفيق دو رويکرد روش ها و سازوکارهاي تجاري سازي را بر اساس سياست هاي اقتصاد مقاومتي مورد بحث قرار مي دهد تا در جهت برون رفت از تحريم ، قدمي در جهت سرعت بخشيدن به توسعه ي محصولات دانش بنيان وجبران بودجه هاي جاري صنعت قدمي بردارد.
نتايج جدول ٥ نشان مي دهد که با توجه به ضرايب مسير ميان متغيرهاي شاخص 71 فردي ، شاخص مديريتي و سازماني ، شاخص فرهنگي اجتماعي ، شاخص قوانين و تأئيديه ها، شاخص مالي و اقتصادي ، شاخص توانمندي بازاريابي و فروش ، شاخص قابليت هاي فناورانه همچنين آماره t و مقادير p-value کمتر از ٠/٠٥ است ، مدل مربوط به متغير تجاري سازي به طور کامل تأئيد مي گردد.
نتايج حاصله از سوال چهارم تحقيق ، که بر اساس تحليل ماتريس اهميت - 79 عملکرد(IPMA ) انجام پذيرفته است ؛ اولويت بندي شاخص و مؤلفه هاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي مؤثر بر تجاري سازي را از نظر اهميت بيشترين رتبه و اولويت به ترتيب مربوط به متغير شاخص مديريتي و اقتصادي ، شاخص راهبردي ، شاخص توليد ملي ، شاخص بين المللي ونهايتا شاخص الگوي مصرف مي باشند.