Abstract:
در بحث از آسیبشناسی سازمانی توجه به منابع انسانی از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.تنبلی بهعنوان یکی از آسیبهای منابع انسانی در هر سازمانی از جمله نهاد دانشگاه مطرح میباشد؛ تنبلی اجتماعی میتواند آسیبهای متعدد و پیامدهای منفی را برای فرد و اجتماع در کوتاهمدت و درازمدت بهوجود بیاورد. تنبلی به معنای تنپروری، بیکارگی، کاهلی و اهمال و سستی به کار رفته است. هدف این تحقیق تحلیل عوامل فردی مؤثر بر تنبلی دانشجویان میباشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار سنجش آن پرسشنامه محققساخته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران در سطوح مختلف تحصیلی (1393-1394)و حجم نمونه ۳۹۰ نفر میباشد.برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم استفاده شده است. با توجه به ماهیت تحقیق، دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه گرداوری شده است.در این تحقیق نظریه انتخاب عقلانی کلمن بهعنوان چارچوب نظری انتخاب شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل فردی شامل متغیرهایخودمداری، بیگانگی تحصیلی، فقدان علاقه و انگیزه به تحصیل با تنبلی دانشجویان رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. نتیجه آزمون مدل رگرسیونی نشان میدهد که متغیرهای فوق توانستند ۴3 درصد از تغییرات تنبلی دانشگاهی (فردی و گروهی) را تبیین کنند.
Abut organizational pathology, notice to human resources have high important. Loafing as one of human resource harm is introduced in every organization and university too. Social loafing can arise many problems and negative consequences for the individual and society in the short term and the long term Loafing imply as breeding, sloth and negligence and dereliction. The aim of this study was to analyze the sociological factors that affect the social loafing (Case Study: Mazandaran University) is. Methodology of the survey and questionnaire tool measurement is made. The population of this research included all of Mazandaran University and a sample of 390 people from a stratified random sampling method is used. Given the nature of research and the concepts and values, the data needed to conduct field research through questionnaire method. In this study, we selected Coleman rational choice theory as the theoretical framework. The results showed that there is significant relation between individual factors including variables autonomy, academic alienation and lack of interest and motivation to study with loafing among students. Also, the results of regression model show that these three variables could explain 43% of dependent variable variance.
Machine summary:
al &Huguet در مقاله ی خود با عنوان «کاهش بهره وری به خاطر عملکرد گروهی » عوامل مؤثر بر تنبلی اجتماعی در کاهش بهره وری را مورد بررسی قرار دادند، که این عوامل عبارت اند از اندازه ی گروه کاری (با افزایش تعداد اعضا، گمنامی اعضا نیز افزایش می یابد و این مانع از برآورد میزان سهم فرد در کار گروهی می شود).
نتیجه یافته های این بررسی نشان می دهد که جهت گیری فرهنگی مهم ترین تبیین کننده ی برای تنبلی اجتماعی است و دانشجویانی که گرایش به کار گروهی داشتند کمتر دچار تنبلی شده اند.
این بررسی از روش پیمایش استفاده نموده است ، و تنبلی اجتماعی را در میان ٢٠٥ نفر از دانشجویان دانشکده های دانشگاه استرالیا را مورد بررسی و نگرش شان را نسبت به کار گروهی سنجیده اند.
بر این اساس تنبلی اجتماعی بطور عام و تنبلی دانشگاهی بطور خاص کنشی است که علاوه بر اینکه انگیزه های فردی در آنها وجود دارد ولی در بستر و شرایط دانشگاه و محیط وسیع تر جامعه اتفاق می افتد.
جدول ٣: توزیع فراوانی و درصدی شاخص کل تنبلی دانشگاهی بر حسب جنس Table 3: Frequency and Percentage Distribution of the Total University Laziness Index by Gender {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (منبع : یافته های تحقیق ) (Source: Research Findings) آزمون فرضیات با توجه به اینکه متغیرهای اصلی این تحقیق در سطح فاصله ای مورد سنجش قرار گرفته اند جهت آزمون فرضیات از آماره ی تفاوت میانگین و ضریب همبستگی پیرسون 18 فصلنامه توسعه اجتماعی ، دوره چهاردهم ، شماره ٣، بهار ٩٩ استفاده گردید.