Abstract:
هدف: پژوهشگران حوزه آموزش علوم بر این باور هستند که نگرش افراد درباره یادگیری در آینده درسی آنها تاثیر چشمگیری دارد و آنچه که از علوم خواهند آموخت بی ارتباط با این دیدگاهها و نگرش ها نخواهد بود. بر همین اساس پرسشنامه هایی برای اندازه گیری میزان نگرش نسبت به علوم به خصوص فیزیک توسعه داده شده است. یکی از جدیدترین آنها پرسشنامه نگرش ها نسبت به یادگیری علوم کلرادو مشهور به CLASS است. این پرسشنامه در کشور ما برای استفاده پژوهشگران حوزه آموزش و روانشناسی استاندارد سازی نشده است. روش: پژوهش از نوع توصیفی است که مبتنی بر طرح های ابزار سازی و بررسی ویژگی های روان سنجی ابزار است . در این پژوهش از 476 دانش آموز مقطع متوسطه دوم در رشته های تحصیلی تجربی و ریاضی برای بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مذکور استفاده شده است. از تحلیل عاملی تاییدی به منظور بررسی ساختار عاملی پرسشنامه و از مدل پاسخ مدرج در نظریه سوال پاسخ برای تحلیل گویه ها استفاده شد. نتایج: تحلیل عاملی تاییدی، همه 8 عامل پرسشنامه را مورد تایید قرار داده ضریب آلفای کرونباخ برای همه عامل ها مقادیری از 701/0 تا 891/0 را شامل می شدند. گویه های پرسشنامه ضمن داشتن برازش مناسب با مدل چند ارزشی پاسخ مدرج دارای پارامترهای تشخیص و پارامتر آستانه مطلوبی بودند. نتیجه گیری: به لحاظ شاخص های کلاسیک اندازه گیری همچون پایایی و روایی سازه و همچنین پارامترهای برآورد شده در نظریه سوال پاسخ، گویه ها و ساختار این پرسشنامه مطلوب ارزیابی می شود و پژوهشگران کاربرد نسخه فارسی این پرسشنامه را برای بررسی نگرش ها درباره علوم به خصوص فیزیک را مناسب می دانند.
Goal: Researchers in the field of science education believe that peoplechr(chr('39')39chr('39'))s attitudes about learning will have a significant impact on their future learning and what they learn from science will not be unrelated to their views and attitudes. Accordingly, most questionnaires have been developed to measure attitudes toward science, especially about physics learning attitudes. One of the newest of them is the Colorado Learning Attitudes about science survey, it is known as CLASS. This questionnaire has not been standardized in Iran for the use of researchers in the field of education and psychology. Method: The research is descriptive based on instrument designs and examining the psychometric properties of the instrument, in this study, 476 high school students in science and mathematics course courses were used to evaluate the psychometric properties of the questionnaire. Confirmatory factor analysis was used to investigate the questionnaire structures and graded response model in Item Response theory was used to analyze items. Results: All 8 factors of the questionnaire were approved Cronbachchr(chr('39')39chr('39'))s alpha coefficient for all factors ranged from 0.701 to 0.891, while having a suitable fit with the polytomous model, had the desired diagnosis and threshold parameter. Conclusion: In terms of classical measurement indicators such as reliability and validity of the structure as well as the estimated parameters in the Item Response Theory, the items and structure of this questionnaire are considered desirable so researchers recommend use the Persian version of this questionnaire to examine attitudes about science, especially physics. They know it is appropriate.