Abstract:
هماهنگی مقولههای آموزش و فعالیتهای دانشجویان مبتدی در کارگاههای مقدمات طراحی معماری، ضروری است و میتواند منجر به ارتقاء توانایی طراحی و گذر بهسمت حرفهمندی و خبرگی شود. هدف، تدوین چارچوب مفهومیِ آموزش معماری، براساس مقولههای آموزش معماری و فعالیتهای دانشجویان مبتدی در کارگاههای مقدمات طراحی است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی، در سطح کلمات و مفهوم است. برای تدوین چارچوب از همسازی و یافت معنای درونیِ نگرشها و اولویتهای آموزش معماری در حوزههای روشهای آموزش، آموزش معماری، و فرایند طراحی استفاده شده است. گردآوری اطلاعات از روش اسناد و مدارک است، ۸۴ منبع پرارجاع و مرتبط با کلمات کلیدی آموزش معماری، مبتدی، توانایی طراحی، فرایند طراحی، و تفکر طراحانه انتخاب شده است. با تحلیل متون و گردآوری اطلاعاتِ علمی داخلی و خارجی، و بررسی موقعیت کارگاه طراحی معماری در پی استخراج و استنباط مقولههای آموزش معماری، فعالیتهای کارگاه طراحی، و تدوین چارچوب مفهومی آموزش معماری دانشجویان مبتدی است. تحلیل و تفسیر دادههای متنی، در سه مرحله انجام شد، کدگذاری با مطالعه متون، کلمات و مفاهیم مشترک، تحلیل، تفکیک، تلفیق و تجمیع آنها انجام شد؛ مقولههای مفهومی آموزش معماری و فعالیتها در کارگاه معماری برای پوششدهی مقولهها یافت شد؛ و چارچوب مفهومی آموزش در کارگاه طراحی معماری تدوین شد. یافتههای تحقیق شش مقوله آموزش معماری شامل توانایی طراحی، تفکر طراحی، اثربخشی کارگاه، آموزش مشارکتی، رسانهها و سنجش است. برای تدوین چارچوب مفهومی و تدریس در کارگاههای طراحی، فعالیتهای مناسب کارگاهها در ابعاد و جنبههای مختلف یافت و تعریف میشود. فعالیتها برای ارتقا نیازمندیهای دانشجو مبتدی معماری و پوششدهنده چندین مقوله یافت شد، شش سری فعالیت شامل مطالعات، تحلیلبنا، ماکتسازی، اسکیسها، رسانههای مختلف، و ارزیابی بیان و در نهایت چارچوب مفهومی تدوین شد. دانشجویان مبتدی در یادگیری طراحی با الهام از عملکرد معماران خبره، تفکر همگرا و واگرا، تامل در فرایند طراحی، مشارکت و نقد در فعالیتهای کارگاه در نهایت به ایدهپردازی، خلق فضا، و ساخت طرحواره میپردازند. در این مسیر تواناییهای فردی برای ساخت مفاهیم، و شناخت مسئله طراحی ارتقاء مییابد.
Coordination of education categories and activities of novice students in architectural basic design studios is indispensable and can lead to the designing ability development and transition towards professionalism and proficiency. The objective, based on the categories of architectural education and the activities of novice students in architecture basic design studios is a conceptual framework for architectural education. The method used in qualitative content analysis at the level of words and concepts. To formulate the framework, compatibility and finding the internal meaning of the attitudes and priorities of architectural education in the fields of teaching methods, architectural education, and design process have been used. The research data has been collected via documentation method, 84 references that are searched many times, and are related to the keywords of architectural education, novice, design ability, design process, and design thinking are selected. Through analyzing texts and collecting internal and external scientific information, and examining the position of the architectural design studio following the extraction and inference of architectural education categories and design studio activities to meet the needs and promote students to a higher level, a conceptual framework of architectural education for novice students was developed. After identifying the research objective and question, textual data analysis and interpretation was done in three stages. Coding was done by studying the common texts, words and concepts, and their analysis, separation, integration, and aggregation; education conceptual categories were formed in the architectural design studios; educational activities were found to cover the categories; Finally, the conceptual framework of education was formulated. Data content analysis and definition of categories, activities and the relationship between them were used. Via representing the data collection protocol, the analysis and coding process has contributed to the research reliability. Figure 1 demonstrates this protocol, and subsequent figures that show the dependence between categories and activities are indicative of the verifiability of this research. The research findings reveal six categories using analysis, table, and form, which include design ability, architectural thinking, studio effectiveness, collaborative learning, media, and assessment. Each of these categories has sub-categories that designate the novice students’ design needs. To formulate the conceptual framework and teach in design studios, suitable activities of studios are found and defined in diverse dimensions and aspects. Activities to enhance the needs of a novice student of architecture were found to fit and cover several categories, including six series of activities studies, building analysis, model building, sketches, various media, and expression evaluation. The design process takes place in a complex reciprocal motion in the human mind and is developed by a variety of tools. Inspired by the work of expert architects, convergent and divergent thinking, reflection on the design process, collaboration and critique in the studio activities, novice students eventually come up with ideas, create a space, and generate a schema. In this way, individual abilities to construct concepts, and to understand the problem of design are improved.
Machine summary:
گردآوري اطلاعات اوليه متون از روش اسناد و مدارک است ، براي شروع تحقيق کلمات کليدي مطالعات طراحي ٢، آموزش معماري ، توانايي طراحي ٣، مبتدي ٤، فراينـد طراحـي ٥، تفکـر معمـاري ، و کارگـاه طراحـي در پايگاه ها، سايت هاي و کتابخانه هاي علمي ، مقالات داخلي علمي پژوهشي و خارجي از نشريه هـايي چـون Design studies،Research in engineering design،The International Journal of Production Research جستجو شده است ، مقالات پرارجاع و مرتبط در اولويت بوده اند و با استفاده از ٨٤ منبع اين مقاله تدوين شده است .
شکل ٣- کدگذاري متون : کلمات و مفاهيم مشترک ، تحليل ، تفکيک منبع : نگارندگان (به تصویر صفحه رجوع شود) 1122 با مطالعه و تحليل محتوا متون براي رسيدن به مقوله هاي مفهومي آموزش معماري در کارگاه هاي طراحي دانشجويان مبتدي همانطور کـه در بحث روش کار نيز بيان شد، گام اول يافت کلمات و مفاهيم مشترک در متون و کدگذاري است .
فعاليت هاي متناسب و پوشش دهنده چندين مقوله ، تنظيم و معرفي مي شود، شش دسته بندي فعاليت ها براي ارتقا نيازمندي هاي دانشجو مبتدي معماري شامل چگونگي تفکر و توانايي طراحي و همچنين راه کارهاي اثر بخشي کارگاه طراحي قلب آموزش معماري مورد نياز است ، شامل مطالعات ، تحليل بنا، ماکت سازي ، اسکيس ها، رسانه هاي مختلف ، و ارزيابي و در شکل ٩ بطور کلي مقوله ها و فعاليت ها در چارچوب مفهومي بيان شده است .