Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی الگوی علی رابطه گرایش به خیانت زناشویی و مصرف رسانه با میانجیگری نگرشهای ناکارامد و طلاق عاطفی انجام شد. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را افراد متأهل شهر کرمانشاه تشکیل دادند. براساس نمونهگیری در دسترس 300 نفر از میان افراد مراجعهکننده به درمانگاههای روانشناسان انتخاب شدند و به مقیاسهای گرایش به خیانت زناشویی، نگرشهای ناکارامد، پرسشنامه میزان مصرف رسانهای و طلاق عاطفی پاسخ دادند. یافتههای پژوهش نشان داد مصرف رسانه، غیرمستقیم و از طریق نگرشهای ناکارامد و طلاق عاطفی برگرایش به خیانت زناشویی تأثیرگذار است. همچنین مصرف رسانه، بهطور مستقیم نگرش ناکارامد را پیشبینی میکند و نگرش ناکارامد، مستقیم بر طلاق عاطفی تأثیرگذار است. طلاق عاطفی نیز، مستقیم گرایش به خیانت زناشویی را پیشبینی میکند.
The aim of this study was to examine the causal model of the relationship between tendency to marital infidelity and media use mediated by dysfunctional attitudes and emotional divorce. This is a descriptive-correlational research, and its statistical population consisted of married people in Kermanshah, Iran. Based on the availability sampling method, 300 people were selected from among those who had referred to psychologists' clinics, and they answered the marital infidelity and dysfunctional attitudes scales and media use and emotional divorce questionnaires. The findings revealed that media use indirectly and through dysfunctional attitudes and emotional divorce directly affect tendency to marital infidelity. Also, media use directly predicts dysfunctional attitudes, and dysfunctional attitudes directly affect emotional divorce. Emotional divorce further directly predicts tendency to marital infidelity.