Abstract:
در شرایط امروز جامعه مسأله هویت در دوران کودکی مسألهای اساسی است، زیرا در صورت عدم توجه به آن نسل فعلی و آینده را دچار عدم تعادل و سردرگمی خواهد کرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی حق بر هنر و هویت برای کودکان از منظر متون منظوم فارسی (اشعار حافظ، مولانا، سعدی، فردوسی و...) انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع تحلیل کیفی به صورت کتابخانهای و با استفاده از تکنیک فیشبرداری و استفاده از منابع نظری و تئوری درباره هویتیابی کودکان میباشد با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت هویتیابی کودکان در بسترهایی چون خانواده، جامعه و نظام تعلیم و تربیت پا به عرصه وجود میگذارد، لذا گسترش آن در گرو توسعه این بسترهاست. بدینجهت هنگامی که پژوهشگران موضوع هویتیابی کودکان را میکاوند، ابتدا زمینه رشد و توسعه افراد و سپس توسعه جامعه را فراهم میآورند. توجه به حقوق کودکان در ابعاد مختلف نیز در کانون توجه جوامع و ادیان متفاوت در دنیا قرار دارد، به طوری که همواره قوانین متعدد در این زمینه از سوی سازمانها و نهادهای مختلف به تصویب رسیده است. شناخت حق بر هنر، ادبیات و هویت کودک، به عنوان حقوق اساسی او نقش مؤثری در فرایند شکلگیری هویت کودک دارد. والدین اولین و نزدیکترین مرجعی هستند که باید حقوق کودکان را در تمامی موارد اعم از آموزش و هویتیابی رعایت نموده و مسلماً در این زمینه یک پدر و مادر آگاه بیشترین و مفیدترین کمک را میتواند به فرزندش ارائه دهد. همچنین بررسی هنر در اشعار فارسی بیانگر تأثیر هنر بر پرورش شخصیت و هویتیابی کودکان و تکامل اخلاقی و توجه به بعد جسمانی انسان است.
In today's society, the issue of identity is a fundamental issue in childhood, because if we do not pay attention to it, the current and future generations will suffer from imbalance and confusion. The present study aims to investigate the right to art and identity for children from the perspective of Persian poetic texts (poems of Hafez, Rumi, Saadi, Ferdowsi, etc.). The research method is qualitative analysis in the form of library and using the technique of taking notes and using theoretical sources and theory about children's identification According to the obtained results, it can be said that the identification of children in contexts such as family, society and education system is emerging, so its development depends on the development of these contexts. Therefore, when researchers address the issue of child identification, they provide the means for the development of individuals first and then for the development of society. Attention to the rights of children in various dimensions is also in the focus of attention of different societies and religions in the world, so that various laws in this field have always been approved by various organizations and institutions.. Recognizing a child's art, literature, and identity as fundamental rights has an important role in the process of forming his or her identity. Parents are the first and closest reference to the rights of children in all aspects of education and identification, and certainly an informed parent can provide the most and most useful help to his or her child. The study of art in Persian poetry also reveals the influence of art on human mental development, moral development and attention to physical dimension.
Machine summary:
واژگان کليدي هنر، حقوق کودکان ، دوران کودکي، هويت يابي، ادبيات فارسي مقدمه هنر يکي از مقوله هاي جدي فرهنگي در هر جامعه اي است و انديشمندان و محققان آن را عاليترين شکل فعاليت معنوي انسان ميدانند.
در بخش دوم پرداختن به مسأله هويت و هنر و بررسي آن در حوزه ادبيات فارسي تاکنون دستمايه پژوهش هاي متنوعي بوده است که ميتوان به برخي موارد اشاره کرد؛ مريم سليقه (١٣٩٧ ش .
بنابراين خلأ پژوهشي موجود در زمينه بازنمايي حق بر هنر و هويت يابي کودک و اهميت آن از منظر ادبيات منظوم فارسي از سويي و ضرورت تأثير پژوهش هاي علمي بر پيشرفت جامعه ، محققان را به سمت پژوهش علمي در اين خصوص رهنمون ساخته است ، لذا پرسش اصلي اين تحقيق اين است که حق بر هنر و هويت براي کودکان از منظر منظومه فارسي با تأکيد بر اشعار حافظ ، مولانا، سعدي و فردوسي چگونه شکل ميگيرد؟ چارچوب مفهومي پژوهش دوره کودکي مهم ترين دوره زندگي است ، زيرا بيشترين نقش را در شکل گيري هويت انسان دارد.
براي ايجاد هويت پايدار در کودکان بايد باورها، نگرش ها و کنش هاي اجتماعي کودک را در بستر هنري مناسب که برگرفته از فرهنگ جامعه ميباشد، شکل دهيم .
The Role of Art in Educating and Learning Children's Social Behaviors.
Elements of identity and the process of identification in preschool children in the context of Islamic-Iranian culture.
The role of art and literature, poetry and fiction in the process of identifying children.
The Role of Art and Literature in the Process of Identifying Children.