Abstract:
بازار سنتی ایرانی، به عنوان نمونه ای اعلی از هنر و معماری اسلامی- ایرانی و میراث غنی فرهنگی، مانند سایر بافت های شهری از عواقب تحولات ناشی از زندگی مدرن در حوزه داخلی و پیرامونی خود مصون نبوده است. تغییر و تحول و ایجاد ساختارهای جدید، برای تداوم حیات و زندگی بافت های تاریخی، ضروری است و در این راستا توجه به مفهوم زمینه گرایی و هدف آن در بافت تاریخی، مبنی بر لزوم شناخت و استخراج زبان الگوی بافت، برای انسجام ساختاری و عملکردی در توسعه های پیرامونی ضروری است. این پژوهش، در راستای واکاوی ناهماهنگی بناهای میان افزا در بافت تاریخی شهر ایرانی-اسلامی و نقد زمینه گرایی موجود، ابتدا با روشی توصیفی- تحلیلی، به تبیین زبان الگو در بازار سنتی اردبیل می پردازد و سپس بر اساس ویژگی های مدل برخالی، به صورت کمی از روش آنالیز برخالی و سنجه بعد برخالی به عنوان هندسه همبند و معیار تناسب بین مقیاس بندی و تعداد مقیاس ها، به منظور سنجش میزان انسجام بصری میان افزاهای معاصر، استفاده می نماید. نمای پنج نمونه پاساژ معاصر در حریم درجه دو بازار سنتی اردبیل بر اساس مولفه های مبانی نظری پژوهش، از طریق مشاهده میدانی مورد بررسی کیفی قرار می گیرد و برای آنالیز کمی برخالی، با روش شمارش جعبه ای و استفاده از نرم افزار آنالیز برخالی ایمیج جی، بعد برخالی هر کدام از نمونه ها محاسبه می شود. به دلیل وجود نداشتن نمای بیرونی در ماهیت بازار سنتی، مدارک مربوط به نماهای داخلی بازار اردبیل تهیه، محاسبه و در نهایت نتایج با یکدیگر مقایسه می شود. یافته ها حاکی از آن است که بعد برخالی نمونه ها به عنوان معیار انسجام، در محدوده پایین تر از حد ۱/۵ قرار دارد؛ در حالی که الگوی بازار سنتی دارای بعد برخالی بالای ۱/۵ است. لذا پرداختن به مولفه های مقیاس بندی فراگیر و توزیع مقیاس ها، به عنوان زبان الگوی برخالی زمینه تاریخی، به دور از هر گونه فرم گرایی صرف، در طراحی میان افزای معاصر ضروری است.
The traditional Iranian bazaar, as a prototype of Islamic-Iranian art and architecture and rich
cultural heritage, like other urban contexts, has not been immune to the consequences of
developments resulting from modern life in its inner and outer realm. New structures are
necessary to change and create for the survival of historical contexts, and in this regard, there
must be attention paid to the concept of contextualism and its purpose in the historical context,
based on the need to know and extract the language of the context, for structural integration
in peripheral development. In order to investigate the inconsistency of infills in the historical
context of the Iranian-Islamic city and critique of the existing contextualism, this research first
explains the pattern language in the traditional market of Ardabil with a descriptive-analytical
method and then based on the characteristics of the fractal model, uses the fractal analysis
method as quantitative research method and the fractal dimension parameter as a correlation
geometry and the criterion of proportionality between scaling and the number of scales, in
order to measure the degree of visual integration between contemporary infills. The facade
of five contemporary passages in the second-class region of Ardabil’s traditional bazaar is
examined qualitatively through field observation based on the components of theoretical
foundations of research, and for quantitative factual analysis, by box counting method and
software Image-j Fractional analysis, the fractal dimension of each sample is calculated. Due to
absence of facade in the nature of the traditional market, the documents related to the interior
views of Ardabil market are prepared, calculated and finally the results are compared with
each other. The findings suggest that the fractal dimension of the specimens, as a measure of
integration, is in the range of less than 1.5; while the traditional market model has a fractal
dimension above 1.5. Therefore, it is necessary to address the components of comprehensive
scaling and distribution of scales, as fractal-like pattern language of historical context, instead
of formalism in contemporary infill designs.