Abstract:
در سالهای اخیر، فناوری بهطور مداوم در حال تغییر بوده است و همه سازمانها بهمنظور حفظ رقابت و زندهماندن در محیطهای کسبوکار مجبور به تغییر سریع با فناوریهای جدید هستند. شبکههای اجتماعی برخط بسترهای جدیدی برای وبگاههای مبتنی بر کاربر هستند و بهطور فزایندهای موردتوجه کسبوکارها قرار گرفتهاند. بهکارگیری این فناوری تعاملی جدید مزایای مختلفی برای کسبوکارها به ارمغان میآورد. بهدنبال این تغییرات، سازمانها به مهارتهای جدید مدیریتی و اجتماعی و نیز به فرایندهای جدید تصمیمگیری نیاز دارند که بهوسیله ساختارهای موجود قابل پذیرش نخواهد بود. باتوجهبه اینکه یکی از مهمترین دغدغههای مدیران، ارزیابی عملکرد سازمان بهمنظور استفاده بهینه از منابع (ورودی) برای تولید ستادههای (خروجی) است؛ روش انجام این مطالعه، برنامهریزی ریاضی مبتنی بر ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی دادهها (DEA) است. یکی از روشهای مفید در ادبیات موضوعی (DEA) برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیمگیرنده، روش مبتنی بر متغیرهای کمکی (SBM) است. در این مقاله، روش (SBM-DEA) برای ارزیابی عملکرد روزنامههای چاپی (بهعنوان واحدهای تصمیمگیرنده) در شبکه اجتماعی اینستاگرام بهکار برده شده است که به کمک این روش، عوامل ناکارایی آنها مشخص میشود. یافتهها نشان میدهد در جامعه تحت ارزیابی، دو واحد کارا و سایر واحدها ناکارا بودهاند. درنهایت، بهمنظور بهبود عملکرد هریک از واحدهای تصمیمگیرنده، با استفاده از مدل (SBM) الگویی کاربردی بهمنظور کاهش در ورودیها و افزایش در خروجیهای واحدهای ناکارا، ارائه شده است.
In recent years, technology has been constantly changing and all organizations are forced to change with new technologies in order to maintain competitiveness and survive in business environments. Online Social Networks (OSNs) are new platforms for user-oriented websites and they have been increasingly noticed by various businesses. Applying these new interactive technologies bring several benefits to businesses. There will be a need for new types of managerial and social skills as well as a new type of decision-making process that will not be acceptable by the existing organizational structures.
Given that one of the main concerns of managers is to measure the performance of organizations in order to optimal consumption of resources (inputs) to generate products (outputs), hence method of this study is a mathematical programming technique based on performance measurement using Data Envelopment Analysis (DEA). One of the most interesting methods in DEA literature to measuring the efficiency of organizations is the slack-based measure (SBM) model. In this paper, we use DEA-SBM method to measure the performance of printed newspapers as Decision Making Units (DMUs) on Instagram to identify the inefficiency factors of them. The findings show that two units of the DMUs under evaluation have been effective and other units have been inefficient. Finally, we have introduced practical targets for each DMUs to decrease on inputs and increase on outputs in order to improve the performance of inefficient DMUs using DEA-SBM.