Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی آشور بر جو انگیزشی درک شده و بهزیستی ذهنی دانشجویان میباشد.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعة آماری کلیه دانشجویان کارشناسی رشته مدیریت عمومی دانشگاه پیامنور آران و بیدگل در سال 97-96 میباشند که 60 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 1 ساعته با استفاده از محیط چندرسانهای آموزش دیدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جو انگیزشی درک شده سرمد (1390) و بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2002) میباشد.
یافتهها: یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس نشان داد چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی آشور بر جو انگیزشی درک شده و بهزیستی ذهنی دانشجویان تاثیر دارد. چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی آشور بر مولفههای جو انگیزشی درک شده (پیگیری پیشرفت توسط فراگیران، ارتقا یادگیری توسط مدرس، پیگیری مقایسه توسط فراگیران، نگرانی در مورد اشتباهات و تمایل به مقایسه فراگیران توسط مدرس) و مولفههای بهزیستی ذهنی (بهزیستی روانشناختی، اجتماعی و هیجانی) دانشجویان تاثیر دارد.
نتیجهگیری: با توجه به تاثیر چندرسانهای آموزشی بر جو انگیزش درک شده و بهزیستی ذهنی در دانشجویان، میتوان از چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی آشور در جهت آموزش به یادگیرندگان در دروس و مقاطع تحصیلی دیگر استفاده کرد.
Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of educational multimedia based on ASSURE's model on perceived motivational atmosphere and student's mental well-being. Method:The research method is quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population consisted of all undergraduate students in the field of public administration of Payame Noor University of Aran and Bidgol in 2017-2018 year that 60 of them were selected by available sampling method and placed in two groups of 30 test and control. The experimental group trained 8 sessions of 1 hour using multimedia environments. The research instrument was the perceived motivational atmosphere Sarmad (2011) and the mental well-being Keyes&Murgiarmo (2002) Questionnaires. Findings of the research showed using covariance analysis that Educational multimedia is based on ASSURE's model is effective on perceived motivational atmosphere and student's mental well-being (PResults: The results of this study showed that educational multimedia is influenced on perceived motivational atmosphere and mental well-being in students. Conclusion: Therefore, educational multimedia based on ASSURE's model can be used to educate learners in other lessons and other academic degrees.
Machine summary:
تأثير چندرسانه اي آموزشي مبتني بر الگوي آشور بر جو انگيزشي درک شده و بهزيستي ذهني دانشجويان The Effect of Educational Multimedia Based on ASSURE's Model On Perceived Motivational Atmosphere And Student's Mental Well-Being سکينه شريفاتي ١، مريم رجبيان ده زيره ٢*، حميدرضا مقامي ٣ دريافت مقاله : ١٣٩٨/١١/١١ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٢/٢٦ چکيده هدف : هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير چندرسانه اي آموزشي مبتني بر الگوي آشور بر جو انگيزشي درک شده و بهزيستي ذهني دانشجويان مي باشد.
يافته ها: يافته هاي پژوهش با استفاده از آزمون کوواريانس نشان داد چندرسانه اي آموزشي مبتني بر الگوي آشور بر جو انگيزشي درک شده و بهزيستي ذهني دانشجويان تأثير دارد.
چندرسانه اي آموزشي مبتني بر الگوي آشور بر مؤلفه هاي جو انگيزشي درک شده (پيگيري پيشرفت توسط فراگيران ، ارتقا يادگيري توسط مدرس ، پيگيري مقايسه توسط فراگيران ، نگراني در مورد اشتباهات و تمايل به مقايسه فراگيران توسط مدرس ) و مؤلفه هاي بهزيستي ذهني (بهزيستي روان شناختي، اجتماعي و هيجاني) دانشجويان تأثير دارد.
هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير چندرسانه اي آموزشي مبتني بر الگوي طراحي آموزشي آشور بر بهزيستي ذهني و جو انگيزشي درک شده در دانشجويان پيام نور است .
نتايج فرضيه اصلي پژوهش نشان داد چندرسانه اي آموزشي مبتني بر آشور بر جو انگيزشي درک شده و بهزيستي ذهني در دانشجويان مقطع کارشناسي رشته مديريت عمومي تأثير داشته است .