Abstract:
هدف این پژوهش تهیه بسته روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه وتعیین اثر بخشی آن بر آشفتگی روانشناختی دانش آموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه در حال آمادگی برای کنکور بود. در راستای این هدف از روش تحلیل اسنادی و روش آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد. ازجامعه دانش آموزان دختر پایه دوازدهم متوسطه در حال آمادگی برای کنکور شهر اردبیل در سال تحصیلی 97-96 با استفاده از روش دردسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفره) و کنترل (15 نفره) گمارده شدند. برای جمع آوری دادهها از فرم کوتاه پرسشنامه اضطراب، افسردگی و استرس ۴۲ سوالی لویندا (DASS) استفاده شد. برای تهیه بسته روانی- آموزشی مبتنی بر مدرسه، از روش تحلیل اسنادی با تمرکز بر مطالعات پیشین استفاده شد. پس از تهیه بسته آموزشی، طی 8 جلسه مداخلات آموزشی در گروه آزمایش به مرحله اجرا گذارده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد، مداخله روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه در کاهش آشفتگی روانشناختی دانش آموزان پشت کنکور اثر بخش است. این یافته تلویحات عملی برای مداخلات تربیتی در موقعیتهای آموزشی داشته که به تفصیل مورد بحث واقع شده است بنابراین توصیه میشود مشاوران مدارس از آن در مدارس استفاده نمایند.
< p >The purpose of this study was to prepare a school-based psycho-educational package and determine its effect on the psychological distress of 12th grade female high school students preparing for the entrance exam. For this purpose, documentary analysis method and experimental method with pretest-posttest design with control group were used. Community of 12th grade girl students preparing for Ardebil university entrance exam in the academic year 2017-2018 using available method, Thirty individuals were selected and randomly assigned to two experimental (15) and control (15) groups. To collect data, the short form of Levinda''s Anxiety, Depression and Stress Questionnaire (DASS) was used. To prepare the school-based psycho-educational package, the documentary analysis method focused on previous studies was used. After preparing the training package, the experimental group completed 8 sessions of intervention in the experimental group. Data analysis using multivariate analysis of covariance showed that school-based psychoeducational intervention is effective in reducing psychological distress in post-university students This finding has practical implications for educational interventions in educational settings that have been discussed in detail so it is recommended that school counselors use them in schools