Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودکشی دانش آموان با اختلال افسردگی اساسی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را همه دانش آموزان دختر پایۀ دوم دوره متوسطۀ دوم شهر تهران در در نیم سال دوم تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. تعداد 30 نفر از آنها پس از تشخیص اختلال افسردگی اساسی و به روش نمونه گیری هدفمند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای (در هر هفته 2 جلسه)، پروتکل شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را بهصورت گروهی دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه خودکشی بک (1989) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس یکمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون افراد گروههای آزمایش و کنترل در متغیر افکار خودکشی تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود تا روانشناسان و مشاوران از نتایج این مطالعه در جهت کاهش افکارخودکشی دانش آموزان بهره ببرند.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on reducing suicidal ideation in students with major depressive disorder. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. The statistical population of this study consisted of all second grade female students of of high schools in Tehran city in the academic year of 2018-2019. After initial assessment using BDI-II scale, a total of 30 female students were selected using purposeful sampling and randomly assigned into an experimental group (n=15) and a control group (n=15). The experimental group received 8 mindfulness-based cognitive therapy protocols for 8 sessions of 90 minutes (2 sessions per week); the control group was on the waiting list. The Beck Suicide Questionnaire (1989) was used for data collection in two stages of pre-test and post-test. Univariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that there was a significant difference between the mean of post-test scores of the experimental and control groups in suicidal thoughts. According to the results of this study, it is suggested that psychologists and counselors use the results of this study to reduce the suicidal ideation in students.
Machine summary:
اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر افکار خودکشي دانش آموان دختر با اختلال افسردگي اساسي The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Suicidal Thoughts in Female Students with Major Depression Disorder نسترن شايگان فر Nastaran Shayganfar M.
com چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن effectiveness of mindfulness-based cognitive آگاهي بر افکار خودکشي دانش آموان با اختلال افسردگي اساسي انجام therapy on reducing suicidal ideation in students شد.
علاوه براين ، نتايج مطالعات نشان دهنده اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر کاهش پرخاشگري (رستمي، فتحي و خيري، ١٣٩٨)؛ تنيدگي ادراک شده (سبحاني، باباخاني و آل بويه ، ١٣٩٨؛ شجاعيزند و طيبي، ١٣٩٦)؛ کاهش افسردگي، روان رنجورخويي و اضطراب ، ارتقاي بهزيستي و ارتقاي توانايي سازش و عملکرد هيجاني (گايو، فان ، ويا يان ، زانگ ، چانگ ١١ و همکاران ، ٢٠١٦؛ حدادي کوهسار، مرادي، غباري بناب و ايماني، ١٣٩٧)، در جمعيت هاي مختلف بوده است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر کاهش افکار خودکشي دانش آموان با اختلال افسردگي اساسي انجام شد.
نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر کاهش افکار خودکشي دانش آموزان با اختلال افسردگي اساسي، تأثير دارد.