Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مشاوره تحصیلی گروهی بر بهبود احساس تعلق به مدرسه و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر مشهد در نیم سال تحصیلی دوم 98-1397 تشکیل دادند. از بین آنها 30 نفر به روش نمونه خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. برنامه آموزشی مشاوره تحصیلی در طی 8جلسه، 60 دقیقهای (هر هفته 1جلسه) بهصورت گروهی، بر روی گروه آزمایش اجرا شد؛ درحالیکه گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) و اشتیاق تحصیلی پینتریچ و همکاران (1991)، استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای احساس تعلق به مدرسه و اشتیاق تحصیلی، تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود تا جهت افزایش احساس تعلق به مدرسه و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان، برنامه آموزش مشاوره تحصیلی به عنوان مداخلهای سودمند، مورد توجه مشاوران مدارس قرار گیرد.
This research was aimed to investigating the effect of teaching academic group counseling on the sense of connectedness with school and academic engagement of students. The research is a semi-experimental one with pretest-posttest design and control group.The statistical population of the study consisted of all first grade female high school students in the second semester of Mashhad in the second semester of 2017-18. 30 of them were selected by multi-stage cluster sampling and randomly assigned to the two experimental and control groups in equal proportions. The 8-minute, 8-minute (1 session per week) training program was implemented as a group on the experimental group, The control group was put in the waiting list. In order to gather information, questionnaires belonging to Barry et al. (2004) and Pintrich et al.chr('39')s (1991) academic enthusiasm were used. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Findings from the analysis of research data showed that by controlling the effect of pre-test, there was a significant difference between the mean post-test scores of experimental and control groups in the variables of school sense and academic desire. Based on the results of this study, it is suggested that in order to increase the sense of belonging to the school academic enthusiasm, the educational counseling program should be considered as a useful intervention by school counselors.
Machine summary:
تأثير آموزش مشاوره تحصيلي گروهي بر احساس تعلق به مدرسه و اشتياق تحصيلي دانش آموزان The effect of teaching academic group counseling on the sense of connectedness with school and academic engagement of students * اميرنامدار)نويسنده مسئول ( Amir Namdar Master of Educational Psychology, Department of کارشناس ارشد روانشناسي تربيتي، گروه علوم تربيتي، دانشکده روانشناسي Educational Sciences, Faculty of Psychology and و علوم تربيتي، دانشگاه پيام نور، ايران .
چکيده Abstract This research was aimed to investigating the effect of اين پژوهش با هدف بررسي تأثير آموزش مشاوره تحصيلي گروهي بر بهبود teaching academic group counseling on the sense of احساس تعلق به مدرسه و اشتياق تحصيلي دانش آموزان انجام شد.
با توجه به نتايج اين پژوهش پيشنهاد ميشود تا جهت post-test scores of experimental and control groups in افزايش احساس تعلق به مدرسه و اشتياق تحصيلي دانش آموزان ، برنامه the variables of school sense and academic desire.
connectedness, academic enthusiasm, students مشاوره تحصيلي، احساس تعلق به مدرسه ، اشتياق Keywords: academic counseling, the sense of تحصيلي، دانش آموزان نوع مقاله :کاربردي دريافت : فروردين ٩٩ پذيرش : ارديبهشت ٩٩ ويرايش نهايي : شهريور ٩٩ مقدمه آموزش و پرورش پايه و اساس پيشرفت جامعه بشري است و دانش آموزان به عنوان هسته اصلي اين نظام ، نقش مهمي در ارتقاء و بهبود وضعيت جامعه دارند (شيخ الاسلامي، قمري کيوي و اشرفي ورجوي، ١٣٩٤).
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي تأثير آموزش مشاوره تحصيلي گروهي بر بهبود احساس تعلق به مدرسه و اشتياق تحصيلي دانش آموزان انجام شد.