Abstract:
تحلیل گفتمان انتقادی، یا همان شناسایی لایههای پنهان موجود در هر متنی، موجب درک بهتر آن متن میگردد. از آنجا که قرآن به عنوان یک کتاب آسمانی، برای هدایت بشر، بر پیامبر عظیم الشان اسلام، حضرت محمد (ص) نازل شده است، اهمیت صحّت ترجمه و تفسیر آن بر کسی پوشیده نیست. با درک همین اهمیت، میتوان به جایگاه تحلیل گفتمان در این حوزه نیز پیبرد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی-تحلیلی، با تکیه بر الگوی ساختهای گفتمانمدار "ون لیون"، تلاش کرده تا این الگوها را در سورۀ مبارکۀ «مریم» مورد تحلیل و بررسی قرار بدهد. لیون، مجموع افرادی را که در یک رویداد حضور دارند، با عنوان کارگزاران اجتماعی معرفی میکند. الگوی ون لیون، شامل مولفههای گفتمانمداری نظیر: حذف، اظهار، فعالسازی، منفعلسازی، تشخصبخشی، تشخصزدایی، پیوند زدن، تفکیک کردن و... میباشد. بسامد شیوۀ بازنمایی هر یک از کارگزاران اجتماعی موجود در سورۀ مریم، در قالب یک نمودار میلهای نمایش داده شده است. بررسیها نشان داد که الگوی ون لیون، در تحلیل سورۀ مریم بسیار کارآمد است. علاوه بر آن، مشخص شد که از بین دو الگوی اظهار و حذف، بازنمایی کارگزاران اجتماعی، با شیوۀ اظهار، بسامد بالاتری دارد. گفتنی است که در میان انواع شیوههای بازنمایی برای اظهار کارگزاران اجتماعی، شیوههایی بیشترین بسامد را دارند که نسبت به شیوۀ مقابل خود از خاصیت نشانداری کمتری برخوردار باشند. همین موضوع، بیانگر آن است که در قرآن کریم، مکّی بودن سورۀ مریم و سطح مخاطبان اولیۀ آن دورۀ زمانی، در انتخاب مناسبترین شیوۀ بیان، با هدف تاثیرگذاری عمیقتر، در نظر گرفته شده است.
Machine summary:
(به نقل از يورگنســن و فيليپس ، ١٣٨٩: ١٧) تمــام نظريه پردازان حوزه تحليل گفتمان ، کاربســت اجتماعي زبان و عبور از صورت هاي زبان شناختي را مد نظر قرار داده اند، اما هر يک با توجه به حوزه فعاليت خود، تعريفي ارائه کرده اند: از نگاه ون دايک ١، گفتمان شــکلي از کاربرد زبان است ؛ مثلا در يک سخنراني يا حتي به طور کلي تر، زبان گفتاري يا شــيوه سخن گفتن (به نقل از ميرفخرايي ، ١٣٨٣: ٧ـ٨)، او بر اين باور اســت کــه نقش گفتمان تنها بيان ايدئولوژي نيســت و گفتمان در بازتوليد ايدئولوژي ها نقش اساســي دارد (van dyke, ١٩٨٨: ٢٢)؛ در نظريه گفتمان لاکلو و موف ، تعاملي ديالکتيکي ميان گفتمان و چيزهاي ديگر وجود ندارد: گفتمان سراســر جهان ما را مي سازد (يورگنسن و فيليپس ، ١٣٨٩: ٤٥)؛ تحليل گفتمان انتقادي فرکلاف ، مفهوم گفتمان 1.
(Van Leeuwen,٢٠٠٨: ٣٧) در ســوره مبارک مريم ، ٢٣ مرتبه از اين روش براي نشان دادن کارگزاران اجتماعي بهره گرفته شده است ؛ مانند: ﴿وهبنا له إســحاق و يعقوب و کلا جعلنا نبيا﴾ (مريم /٤٩)، دو کارگزار «اسحاق ، يعقوب »، هر دو در اينکه فرزندان ابراهيم هستند، اشتراک دارند.
» (Van Leeuwen,٢٠٠٨: ٣٩) در اين سوره ، ١٥ مرتبه از شيوه نقش دهي براي بازنمايي کارگزاران اجتماعي بهره گرفته شده اســت ؛ مانند ﴿قال إنما أنا رسول ربک لأهب لک غلاما زکيا﴾ (مريم /١٩) در اين آيه ، کارگزار (رسول ) با نقش رسالت و پيامبري بازنمايي شده است .