Abstract:
این تحقیق با روشکمّی و به صورت پیمایشی و مطالعهی طولی درون گرایانه با هدف بررسی نگرش انتقادی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت پذیرفت. به این شرح که پرسشنامۀ "نگرش انتقادی درخصوص زبانآموزی در ایران" که توسط پیشوایی و کساییان (2013)، طراحی و اعتبارسنجی شدهاست، بین164 دانشجو (91 دانشجوی دختر و 73 دانشجوی پسر) در نیم سال اول و نیم سال آخر تحصیل، یعنی در دو مرحله با فاصله زمانی 5/ 3 و 5/ 1 سال، (هنگام ورود و هنگام دانشآموختگی آنها از دانشگاه) در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در گرایشهای آموزش و مترجمی زبان انگلیسی در چهار دانشگاه استان مرکزی، توزیع گردید. آلفای کرونباخ، پایایی این پرسشنامه را 93/ 0 نشان داد. با استفاده از آزمونهای آماری از قبیل آزمون من ویتنی و تحلیل واریانس یک طرفه نشان داده شد که میزان بینش انتقادی این دانشجویان در طول تحصیل رشد معناداری نداشته است. نتایج این پژوهش برای دانشجویان، استادان و طراحان برنامه درسی مفید بوده و زمینه رشد بینش انتقادی را برای دانشجویان رشته زبان انگلیسی فراهم می کند.
In the mid-twentieth century, critical pedagogy was at the forefront of educational theorists’ focus, and curriculum designers sought to combine critical pedagogy practices with university curricula. Therefore, by using quantitative method through a survey and an introspective longitudinal study, the present research was conducted to investigate the critical attitude of undergraduate (BA) and postgraduate (MA) students. Accordingly, a Critical Pedagogy Attitude Questionnaire, developed by Pishvaei and Kasaian (2013), was distributed among 164 male and female students (in the first and last semester of study). The participants were majoring in English translation and Applied Linguistics courses at four universities in Markazi province. The reliability of this questionnaire through Cronbach’s alpha was .93. Then, statistical tests such as the Mann-Whitney test and one-way ANOVA indicated that the students’ critical pedagogy attitudes did not significantly grow in the process of education from the first to the last semester. The results of this study are useful for students, professors, and curriculum designers. They also provide critical insight for EFL students.
Machine summary:
آزمون منویتنی برای مقایسۀ نگرش انتقادی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد (به تصوير صفحه مراجعه شود) (به تصوير صفحه مراجعه شود)باتوجهبه سطوح معناداری موجود در جدول 5 میتوان نتیجه گرفت که برای نگرش انتقادی (39/0) و هریک از سازههای آن از قرار ناباوری به بیاثربودن تدریس زبان انگلیسی گویشور بومی (65/0)، مقابله با برنامههای پنهان با تکیه بر مطالب بومی تدوینشده (72/0)، حساسیت به ایدئولوژی خاص در مطالب آموزشی زبان انگلیسی (70/0)، و مقابله با پیشقضاوتهای ناصحیح دربارۀ زبان انگلیسی (11/0) تفاوت معناداری بین دو گروه وجود ندارد.
مقایسۀ حساسیت به ایدئولوژی خاص در مطالب آموزشی زبان انگلیسی (به تصوير صفحه مراجعه شود)باتوجهبه نتایج مندرج در جدول 8 (000/0=P و 03/4=t) میتوان نتیجه گرفت که بین دانشجویان دو گروه بهلحاظ نگرش انتقادی به حساسیت به ایدئولوژی خاص در مطالب آموزشی زبان انگلیسی تفاوت معناداری وجود دارد، بهطوریکه میانگین این سازه درمیان دانشجویان نیمسال آخر کارشناسی بیشتر است.
آزمون تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسۀ سازههای پنجگانۀ نگرش انتقادی درمیان گروههای این تحقیق (به تصوير صفحه مراجعه شود) (به تصوير صفحه مراجعه شود)باتوجهبه مقادیر مشاهدهشده در جدول 13 میتوان نتیجه گرفت که بین گروههای چهارگانه بهلحاظ ناباوری به بیاثربودن تدریس زبان انگلیسی گویشور بومی (000/0 و 75/59=F)، مقابله با برنامههای پنهان با تکیه بر مطالب بومی تدوینشده (000/0=P و 28=F)، حساسیت به ایدئولوژی خاص در مطالب آموزشی زبان انگلیسی (000/0=P و 41/23=F)، مقابله با پیشقضاوتهای ناصحیح دربارۀ زبان انگلیسی (01/0=P و 82/3=F)، و اولویتبندی اصول زبان انگلیسی (000/0=P و 81/50=F) تفاوت معناداری وجود دارد.