Abstract:
از جمله عوامل مهم در شکل گیری کیفیت ادراک ذهنی گردشگران از بنای تاریخی، کمیت و کیفیت عناصر معماری اعم از عناصر ملموس و غیرملموس است که گردشگر بعد از بازدید در ذهن خود نسبت به آن اثر قضاوت می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عناصر معماری آثار تاریخی شهر همدان در شکل گیری کیفیت ادراک ذهنی گردشگران صورت گرفته است. روش تحقیق به صورت آمیخته (کیفی سپس کمی) است. نتایج یافته های کیفی تحقیق نشان داد که گردشگران با توجه به ویژگی های فردی خود، معانی مختلفی را از دیدن یک اثر تاریخی دریافت می کند. همچنین، نتایج نشان داد که متغیرهای نقوش، کتیبه ها، گچبری و کاشی-کاری بیشترین میزان تکرار در بین مصاحبه گردشگران داشته و از اثرگذاری زیادی در ایجاد کیفیت ذهنی برخوردار هستند. در بخش یافته های کمی، نتایج آزمون رگرسیون نشان داد به ترتیب متغیرهای نقوش و کتیبه ها 841/0R2=، سرگذشت تاریخی بنا 542/0R2=، گچبریها و کاشیکاریها 509/0R2=، قدمت ساخت 489/0/0R2=، ورودی و پنجره ها 403/0R2=، مصالح، آجرچینی و شکل سازه 388/0R2=، چشمانداز 369/0R2= و تناسبات سازه 610/0R2= با کیفیت ادراک ذهنی ارتباط معناداری دارند. نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که نقش عناصر معماری در کیفیت ادراک ذهنی گردشگران به تفکیک سن، جنسیت، سطح سواد و تجربه قبلی گردشگر در بازدید از اثر تاریخی در تمامی ابعاد هشت گانه عوامل مؤثر بر کیفیت ادراک ذهنی گردشگران در سطح 000/0 معنی دار بوده است. در این میان متغیر سطح سواد با مقدار 478/12=F دارای بیشترین میزان انتظار از سوی سه گروه بود.
One of the important factors in shaping the quality of tourists' mental perception of the monument is the quantity and quality of architectural elements, both tangible and intangible elements, which the tourist judges in his mind after visiting. This study aimed to investigate the role of architectural elements of historical monuments in Hamadan in shaping the quality of tourists' mental perception. The research method is mixed (qualitative than quantitative). The results of qualitative research findings showed that tourists, depending on their characteristics, receive different meanings from seeing a historical monument. Also, the results showed that the variables of patterns, inscriptions, plastering, and tiling have the highest frequency among tourist interviews and have a great impact on creating mental quality. In the quantitative findings section, the results of regression test showed that the variables of designs and inscriptions are R2 = 0.841, historical history of the building = R2 = 0.542, plastering and tiling = R2 = 0.509, date of construction = R2 = 0.489, respectively. Entrances and windows = R2 = 0.403, materials, brickwork and structure shape = R2 = 0.388, landscape = R2 = 0.369 and structural proportions = R2 = 0.610 have a significant relationship with the quality of mental perception. The results of one-way analysis of variance showed that the role of architectural elements in the quality of tourists 'mental perception by age, gender, level of education and previous tourist experience in visiting the monument in all eight dimensions of factors affecting the quality of tourists' mental perception at 000 / 0 was significant. Among these, the literacy level variable with the value of F = 12.478 had the highest expectation from the three groups.
Machine summary:
خضرنژاد و حيدري چيانه (١٣٩٣) در پژوهشي با عنوان «تحليلي بر عوامل مؤثر بر شکل گيري تصوير مقصد در گردشگري شهري: مطالعه موردي: شهر اروميه » از طريق نمونه گيري ٣٥٠ نفري و تحليل داده ها با استفاده از آزمون هاي آماري به اين نتيجه رسيدند که در مجموع ، ٤٣ درصد از تغييرات متغير وابسته (تصوير مقصد) متأثر از تغييرات متغيرهاي کيفيت سفر و ارزش درک شده از جاذبه هاي تاريخي بوده است .
Gartner مطالعات مربوط به تصوير مقصد است و عوامل مؤثر بر تصوير را هدف قرار ميدهد (ليم ١ و همکاران ، ٢٠١٤؛ وو٢، ٢٠١٦؛ آپادهيايا٣، ٢٠١٢) مواد و روش تحقيق اين پژوهش به دنبال بررسي ميزان کيفيت ادراک ذهني گردشگران از عناصر معماري موجود در بناهاي تاريخي شهر همدان است و درصدد توسعه مجموعه دانسته هاي موجود درباره شرايط و عوامل ايجاد ادراک ذهني در گردشگران است .
فرايند پياده سازي اين تحقيق بدين صورت بود که در مرحله اول براي اينکه بتوان شرايط علّي مختلف (عوامل مؤثر بر کيفيت ادراک ذهني گردشگران از ديدن جاذبه هاي توريستي تاريخي شهر همدان ) را شناسايي کرد، از روش کيفي مصاحبه با گردشگران در اين شهر استفاده گرديد ؛ سپس در مرحله دوم براي رسيدن به نتيجه مطلوب ، از نتايج تحقيق کيفي در تدوين پرسشنامه استفاده گرديده و با استفاده از داده هاي کمّي به دست آمده ، به ارائه تحليل هاي آماري با استفاده از آزمون هايي مانند آزمون رگرسيون ، آزمون anova و معادلات ساختاري پرداخته شده است .
examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty, Tourism Management, No. 29, pp: 624-639.