Abstract:
هدف این تحقیق کاربردی بررسی بازاریابی جمعی کارآفرینانه در تعاونیهای تولید کشاورزی با استفاده از روش تحقیق پیمایشی بود. جامعة آماری تحقیق را اعضای (سهامداران) 13 تعاونی تولید کشاورزی در استان کردستان به تعداد3500 نفر تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران، 346 نفر از میان آنها به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی آن بر اساس دیدگاه گروهی از متخصصان و پایایی پرسشنامه بر مبنای محاسبة ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاسهای مختلف (853/0 تا 932/0) تأیید شد. نتایج نشان داد که 3/48 و 9/30 درصد پاسخگویان به ترتیب، گرایش متوسط و زیاد به بازاریابی جمعی کارآفرینانه دارند. طبق ماتریس همبستگی، رابطة مثبت و معنیداری بین بازاریابی جمعی کارآفرینانه و متغیرهای برندسازی جمعی، گرایش به نوآوری جمعی و سرمایة اجتماعی وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که برندسازی جمعی به طور مستقیم (475/0) و گرایش به نوآوری جمعی (129/0) و سرمایة اجتماعی (090/0) به طور غیرمستقیم تأثیر مثبتی در بازاریابی جمعی کارآفرینانه دارند.
The purpose of this research was to investigate collective entrepreneurial marketing in agricultural production cooperatives. This applied research was carried out using survey research method. The statistical population of this research were consisted of the all members (shareholders) of the 13 agricultural production cooperatives in the Kurdistan province (N=3500), of which 346 were selected using cluster sampling technique. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The validity of the questionnaire was determined based on expert's view and reliability was confirmed based on Cronbach's alpha coefficient for different scales (from 0.853 to 0.932). The results showed that 48.3% and 30.9% of respondents have moderate and high tendency to collective entrepreneurial marketing, respectively. According to the correlation matrix, there is a positive and significant relationship between collective entrepreneurial marketing and collective branding variables (r=0.500 and sig=0.000); tendency to collective innovation (r= 0.114 and sig=0.034); and Social capital (r= 0.112 and sig=0.037). The path analysis showed that collective branding directly (0.475), tendency to collective innovation (0.129) and social capital (0.090) indirectly have a positive effect on the collective entrepreneurial marketing.
Machine summary:
دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با توجه به مشکلات بازاریابی محصولات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه ، تولیدکنندگان با پیوستن به تعاونیها از طریق فعالیت جمعی میتوانند هزینه های مربوط به دسترسی به بازارها را کاهش دهند، فناوریهای مفید و مؤثر را به کارگیرند و از بازارهای با ارزش معتبر و با کیفیت بهره ببرند ;٢٠٠٧ ,Zeller &Wollni ;٢٠١٢ ,Wollni&Kersting ) .
تا کنون در داخل کشور مطالعه ای در خصوص بازاریابی جمعی و کارآفرینانه در تعاونیها صورت نگرفته است ، اما در خارج از کشور برخی محققان به این موضوع پرداخته اند؛ از جمله کامدم (٢٠١٦ ,Kamdem) در تحقیقی با عنوان «بازاریابی جمعی در تعاونیهای قهوه کامرون »، با استفاده از داده های به دست آمده از ٦٠١ کشاورز کامرونی نشان داد که بازاریابی جمعی تأثیر مثبت و معنیدار بر قیمت دریافتی کشاورزان داشته است به صورتی که ٦% قیمت فروش فردی را افزایش داده است .
Free-riding (٢٠٠٦ ,Purohit &Dash ;٢٠٠٩ ,Leduc).
Mort et al؛ Jones and Rowley, 2011; Baker and Sinkula, 2009; Nwaizugbo and Anukam, 2014) و رضایی و همکاران ، ١٣٩٤)؛ گرایش به برندسازی جمعی در تعاونیهای تولید کشاورزی مشتمل بر ١٣ گویه برحسب طیف لیکرت ؛ گرایش به نوآوری جمعی در تعاونیها مشتمل بر ١٨ گویه برحسب طیف لیکرت ؛ سرمایه اجتماعی مشتمل بر ٤٣ گویه در چهار مؤلفه (شبکه اجتماعی، اعتماد، مشارکت و آگاهی اجتماعی) برحسب طیف لیکرت بود.
نتیجه گیری و پیشنهادها یافته های این تحقیق نشان داد که متغیرهای گرایش به برندسازی جمعی، گرایش به نوآوری جمعی و سرمایه اجتماعی بر بازاریابی جمعی کارآفرینانه تأثیرگذارند.
Branding as a competitive strategy for demand management in SMEs. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 3(2), 97-106.