Abstract:
مقاله ی حاضر در نظر دارد تا در نمایشنامههای ایدئولوژیکی لیروی جونز یا امیری باراکا (2014-1934) با عناوین بهترین جذابیت زندگی (1969) و کشتی بردگان (1967) به بررسی مفاهیم میان فرهنگی، ایدئولوژی، و موضوع دو هویتی بپردازد. برای نیل به این منظور، از رویکردهای فرانتس فانون در حیطه ی مفاهیم میان فرهنگی و تحلیل هویت سیاهپوستان، و از نظرات اسلاوی ژیژک در تحلیل رویکردهای ایدئولوژیکی-روانشناختی استفاده شده است. یکی از مدلهای ارتباطات میان فرهنگی در حیطه ی عملکرد قوانین استعماری در ایجاد مستعمرات با عنوان حمایت از کشور آفریقایی یا منطقه ی سیاهپوست نشین و یا جذب سیاهپوستان مهاجر به کشورهای سفیدپوست اروپایی-آمریکایی صورت میگیرد. تاثیرات فرهنگهای مختلف در مستعمرات، حاصل آمیزش بین نژادها و فرهنگها، باعث ایجاد تضادها، ترسها، نفرتها، خشونتها، و جنایات هر روزه خواهند بود. نمایشنامههای باراکا مانند سلاحی سیاسی و انقلابی، به ساختارهای ایدئولوژی حاکم، فرهنگ و نهادهای قراردادی-اجتماعی سفیدپوستان حمله میکند، و آزادی سیاهپوستان، نابودی انواع برده داری، و رهایی از تبعیض نژادی از درون مایههای نمایشنامههای باراکا میباشند. نمایشنامههای ایدئولوژیکی باراکا باعث ترویج فرهنگ مقاومت در سیاهپوستان و افزایش خودآگاهی نژادی و اعتماد به نفس در میان آنان گردیده است، او سیاهپوستان را صاحب فرهنگ و زبان مستقل میشمارد و اذعان میدارد که آنان باید برای کسب استقلال و آزادی خویش به پا خیزند. این مقاله بر آن است تا با تمرکز بر نمایشنامههای ایدئولوژیکی باراکا، پیامدهای تقابل فرهنگها را با توجه به عملکردهای ایدئولوژیکی حاکم از طرف استعمارگران سفیدپوست بر سیاهپوستان تفسیر نماید، و براین اساس، به بررسی عوامل قدرت از طریق توصیف ابزارهای مختلف برده داری از جمله خشونت و سرکوب جهت ایجاد دوسویگی، تردید، و دوهویتی در سیاهپوستان بپردازد.
Machine summary:
اين مقاله بر آن است تا با تمرکز بر نمايشنامه هاي ايدئولوژيکي باراکا، پيامدهاي تقابل فرهنگ ها را با توجه به عملکردهاي ايدئولوژيکي حاکم از طرف استعمارگران سفيدپوست بر سياهپوستان تفسير نمايد، و براين اساس ، به بررسي عوامل قدرت از طريق توصيف ابزارهاي مختلف برده داري از جمله خشونت و سرکوب جهت ايجاد دوسويگي ، ترديد، و دوهويتي در سياهپوستان بپردازد.
Stuart Hall نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هفدهم ، شـمــاره ٢٤ ، بهار و تابستان ١٣٩٩ ٢٢٥ Transculturation, Ideology, and Double Consciousness .
Guy Elgat نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هفدهم ، شـمــاره ٢٤ ، بهار و تابستان ١٣٩٩ ٢٢٧ (به تصویر صفحه رجوع شود) Critical Language & Literary Studies Vol. 17, NO.
Bhabha نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هفدهم ، شـمــاره ٢٤ ، بهار و تابستان ١٣٩٩ ٢٢٩ Transculturation, Ideology, and Double Consciousness .
اين مقاله بر آن است که ايدئولوژي و قدرت سياسي طبقه حاکم را بر نوع زندگي فرهنگي ، روان شناختي ، و ايدئولوژيکي سياهپوستان دردو نمايشنامه ي منتخب بهترين جذابيت زندگي و کشتي بردگان باراکا بررسي کند.
Individual’s identity نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هفدهم ، شـمــاره ٢٤ ، بهار و تابستان ١٣٩٩ ٢٣١ Transculturation, Ideology, and Double Consciousness .
منتقدين معمولا از ديدگاه هاي روانشناسانه و ايدئولوژيکي ، سياست هاي مرتبط به نژادپرستي را براي درک عقده هاي فرهنگي ، اجتماعي و آييني نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره هفدهم ، شـمــاره ٢٤ ، بهار و تابستان ١٣٩٩ ٢٤١ Transculturation, Ideology, and Double Consciousness .