Abstract:
صنعت گردشگری به دلیل تعامل و وابستگی اجزای تشکیلدهنده آن یکی از آسیبپذیرترین حوزههای اقتصادی جهان در
برابر بحرانها و فجایع میباشد و همین موضوع جریانهای مطلوب اقتصادی و شغلی را از مقاصد و کسبوکارهای
گردشگری دور مینماید. بر همین اساس محققان حوزه گردشگری شروع به بررسی نظریه «تابآوری سازمانی» توسط
سازمانهای مدیریت مقصد برای پرداختن به وقایع بحرانی کردهاند. تابآوری سازمانی رویکردی است که برای رفع
اختلالات پیشبینینشده اتخاذ میشود. پژوهش حاضر با فراهم آوردن فرصتی برای سازمانهای مدیریت مقصد برای
ارزیابی و تراز استراتژیهای سازمانی بهمنظور بهینهسازی کارآیی» اثربخشی و زمان پاسخگویی در حوادث بحرانی» این
موضوع را موردبررسی قرار داده است و یک چارچوب استراتژیک و جامع در مدیریت فاجعه و بحران گردشگری را پیشنهاد
میدهدء همچنین با بررسی آناتومی بحران و نیز ابعاد مختلف مدل تابآوری سازمانی» چارچوبی برای یکپارچگی آنها با
چارچوب مدیریت بحران گردشگری را ارائهشده است. پژوهش پیش رو بر اهمیت وجود یک رویکرد مدیریت بحران
چندلایه در صنعت گردشگری تاکید مینماید.
Machine summary:
پژوهش حاضر با فراهم آوردن فرصتی برای سازمانهای مدیریت مقصد برای ارزیابی و تراز استراتژیهای سازمانی بهمنظور بهینهسازی کارآیی، اثربخشی و زمان پاسخگویی در حوادث بحرانی، این موضوع را موردبررسی قرار داده است و یک چارچوب استراتژیک و جامع در مدیریت فاجعه و بحران گردشگری را پیشنهاد میدهد، همچنین با بررسی آناتومی بحران و نیز ابعاد مختلف مدل تابآوری سازمانی، چارچوبی برای یکپارچگی آنها با چارچوب مدیریت بحران گردشگری را ارائهشده است.
به عنوان مثال، بخش هایی مانند سازمان مدیریت مقصد می توانند از توانایی طراحی مرحله به مرحله استراتژی بحران (به عنوان مثال پیشگیری و برنامه ریزی ؛ اجرای استراتژیک ؛ حل و فصل، ارزیابی و بازخورد) بر اساس ابعاد گسترده تابآوری که برای حمایت از ثبات سازمانی بلند مدت استفاده می شود، بهرهمند شوند.
بنابراین، نیاز به ارزیابی استراتژی های مدیریت بحران گردشگری در محدوده تابآوری سازمانی برای ارائه چشم اندازی جامع تر و پیشگیرانه تر که به حفظ امنیت و طول عمر سازمآنهای مدیریت مقصد، ذینفعان آنها و در نهایت مقصد گردشگری کمک خواهد کرد، بیش از پیش احساس می شود.
F. (2013) Linking tourism into emergency management structures to enhance disaster risk reduction.
(eds) Crisis Management in the Tourism Industry: Beating the Odds?
(2003) Elements of resilience after the World Trade Center disaster: reconstituting New York City’s Emergency Operations Centre.
(2009) Crisis Management in the Tourism Industry: Beating the Odds?
W. (2004) Chaos, crises and disasters: a strategic approach to crisis management in the tourism industry.
J. (eds) Crisis and Disaster Management for Tourism.