Abstract:
شناخت پدیده فلات شغلی در بین معلمان از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا این پدیده در بین معلمان به لحاظ ویژگیهای شغلی و بافت سازمانی شیوع زیادی دارد و مدیریت مسیر شغلی را دشوار میکند. بنابراین در پژوهش حاضر، نقش حمایت سازمانی و حمایت مافوق بر فلات شغلی محتوایی و ساختاری معلمان بررسیشده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 است که با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی تعداد 423 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد رابطه بین همه متغیرهای پژوهش، در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار است. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد ضرایب رگرسیون استاندارد مربوط به متغیرهای حمایت مافوق در سطح اطمینان 95 درصد و حمایت سازمان در سطح 99 درصد توانایی پیشبینی فلات ساختاری و محتوایی معلمان را دارد. این نتایج نشان میدهد که هر چه حمایت مافوق و حمایت سازمان بیشتر باشد فلات محتوایی و ساختاری معلمان کمتر است.
Understanding the phenomenon of job plateau is of special importance among teachers because this phenomenon is very common among teachers in terms of job characteristics and organizational context and makes it difficult to manage the career path. Therefore, in the present study, the effect of organizational and superior’s support on the content and structural job plateau of teachers has been investigated. The statistical population of this study is all secondary school teachers in Tehran in the academic year 1397-1397 from among whom 423 teachers were selected as the sample using stratified random sampling. The results of Pearson correlation coefficient showed that the relationships between all research variables are significant at 99% confidence level. The results of regression test showed that the standard regression coefficients related to the variables of superior’s support at 95% confidence level and organizational support at 99% level on the structural and content plateau are significant. These results show that the higher the support of the superior and the support of the organization, the lower the content and structural plateau of teachers.
Machine summary:
نقش حمایت سازمانی و حمایت مافوق بر فلات شغلی محتوایی و ساختاری معلمان صلاحالدین ابراهیمی1*، علی سیفی2، محمد محمودی3 و سارا سعادت4 The Impact of Organizational and Superior’s Support on the Content and Structural Job Plateau of Teachers Salahedin Ebrahimi1*, Ali Seyfi 2, Mohamad Mahmudi 3 and Sara Saadat4 تاریخ دریافت: 19/03/1399 چکيده شناخت پدیده فلات شغلی در بین معلمان از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا این پدیده در بین معلمان به لحاظ ویژگیهای شغلی و بافت سازمانی شیوع زیادی دارد و مدیریت مسیر شغلی را دشوار میکند.
د Yllner Phillips & Roper Beer & Noria Bardwick Salami Allen, Russell, Poteet, & Dobbins شغلی روی بسیاری از سازمانها و رفتار سازمانی تأثیر معناداری میگذارد (فیاضی، 1393).
نتایج نشان داد فلاتزدگی شغلی Choudhary, Ramzan & Riaz Montgomery Godard, Fouque, Gollety & Flanchec Hurst, Kungu & Flott Miles را کاهش و تمایل به ترک خدمت را افزایش میدهد و منتورینگ نقش تعدیلکنندهای در رابطه فلات شغلی و رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت دارد.
در اين تحقيق براي تعيين پايايي پرسشنامهها نخست تعداد 50 پرسشنامه بهصورت پیش Lewis & Heckman Milliman Iverson, Olekalns & Erwin Seibert, Kraimer, Holtom & Pierotti گرديد.
این نتایج نشان میدهد که هر چه حمایت مافوق و حمایت سازمان بیشتر باشد فلات شغلی ساختاری کمتر است.
نتایج این پژوهش نشان داد سه متغیر حمایت سرپرست، حمایت مافوق و حمایت سازمانی رابطه معنیداری با فلات شغلی ساختاری و محتوایی معلمان دارند.
این نتایج نشان میدهد که حمایت مافوق و حمایت سازمان توانایی پیشبینی فلات شغلی محتوایی معلمان را دارد.