Abstract:
انسان موجودی مستعد و نیازمند تادیب و تربیت مستمر است و حیات دینی بستری است تا رشد و تربیت شایستۀ انسان را به او بدهد. یکی از برجستهترین وجوه زندگی دینی، عمل مبتنی بر اعتماد به وعدههای الهی است. تحلیل کارکرد تربیتی عمل معتمدانه به وعدههای الهی، مسئلهای است که پژوهش حاضر به روش توصیفی _ تحلیلی تلاش دارد آن را در قلمرو زندگی دینی و در ارتباط با فرایندی تربیتی با استفاده از متن قرآن و تفاسیر گوناگون بررسی نماید. یافتههای این پژوهش عبارتاند از: 1) در صورت تداوم حرکت انسان در وادی حیات دینی، دستیابی او به سطوح عالی تربیت و معرفتهای یقینی عمیقتر میسر خواهد شد. 2) مشاهدۀ تحقق وعدههای الهی، هم به مثابۀ بیّنه برای ورود به وادی زندگی دینی است و هم به عنوان فرایندی تربیتی در زندگی دینی برای حصول معرفتهای عمیق دینی مطرح است. 3) تفقّه در منطق قرآن، متوجه ادراکات قلبی است و اصطلاحا بر معرفتهای عمیق حاصلشدهای که در قلمرو باور قرار دارند، تمرکز دارد. 4) عمل مبتنی بر اعتماد به وعدههای الهی، در حصول تفقّه دینی، طریقیت منحصربهفردی دارد تا جایی که سبب میشود آدمی به مقام «انذار» که صبغۀ رسالتی دارد، بار یابد. انسان موجودی مستعد و نیازمند تادیب و تربیت مستمر است و حیات دینی بستری است تا رشد و تربیت شایستۀ انسان را به او بدهد. یکی از برجستهترین وجوه زندگی دینی، عمل مبتنی بر اعتماد به وعدههای الهی است. تحلیل کارکرد تربیتی عمل معتمدانه به وعدههای الهی، مسئلهای است که پژوهش حاضر به روش توصیفی _ تحلیلی تلاش دارد آن را در قلمرو زندگی دینی و در ارتباط با فرایندی تربیتی با استفاده از متن قرآن و تفاسیر گوناگون بررسی نماید. یافتههای این پژوهش عبارتاند از: 1) در صورت تداوم حرکت انسان در وادی حیات دینی، دستیابی او به سطوح عالی تربیت و معرفتهای یقینی عمیقتر میسر خواهد شد. 2) مشاهدۀ تحقق وعدههای الهی، هم به مثابۀ بیّنه برای ورود به وادی زندگی دینی است و هم به عنوان فرایندی تربیتی در زندگی دینی برای حصول معرفتهای عمیق دینی مطرح است. 3) تفقّه در منطق قرآن، متوجه ادراکات قلبی است و اصطلاحا بر معرفتهای عمیق حاصلشدهای که در قلمرو باور قرار دارند، تمرکز دارد. 4) عمل مبتنی بر اعتماد به وعدههای الهی، در حصول تفقّه دینی، طریقیت منحصربهفردی دارد تا جایی که سبب میشود آدمی به مقام «انذار» که صبغۀ رسالتی دارد، بار یابد.
Human beings need constant discipline and training. Religious life is a ground to give the proper mental development and instruction to a man. One of the most prominent aspects of religious life is the practice based on trust in divine promises. Analysis of the educational function of action based on trust in divine promises is an issue that the present study tries to study in a descriptive-analytical method in the religious life and educational process using the Qur'an text and various interpretations. The findings of this study are: 1) If man continues to walk in the path of religious life, he will be able to achieve higher levels of education and deeper certain knowledge. 2) Observing the fulfillment of divine promises is both as evidence for entering the religious life and as an educational process in religious life to obtain deep religious knowledge. 3) The deep understanding of religion in the logic of the Qur'an focuses on the perceptions and on the profound knowledge gained in the realm of belief.4) Practice based on trust in divine promises has a unique way of gaining a deep understanding of religion; To the extent that the man promotes as a "warner" like prophets.