Abstract:
هدف پژوهش حاضرء تبیین نقش واسطهای بلوغ اخلاقی (فراشناخت اخلاقی؛ هویت اخلاقی و کارآمدی اخلاقی) در رابطه سبک دلبستگی با
رفتارهای اخلاقی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه یاسوج در سال
تحصیلی ۱۳۹۵-۹۶ بود که از بین آنها تعداد ۵۲۴ دانشجو با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای
گردآوری دادهها از مقیاس سبکهای دلبستگی (هازن و شیور» ۱۹۸۷ مقیاس فراشناخت اخلاقی (مکماهون و گود, 4۲۰۱۵ مقیاس اهمیت
هویت اخلاقی برای خود (آکینو و ریدء ۲۰۰۲ پرسشنامه کارآمدی اخلاقی (هانا و اولیوء ۲۰۱۰) و سیاهه رفتارهای اخلاقی (ثابت و همکاران؛
۴) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههاء روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS بهکار گرفته شد. یافتههای
پژوهش نشان داد که سبک دلبستگی ایمن با واسطه همه مولفه های بلوغ اخلاقی» شامل فراشناخت اخلاقی و درونیسازی و نماد سازی هویت
اخلاقی و کارآمدی اخلاقی, اثر غیر مستقیم و مثبت بر رفتارهای اخلاقی دارند. سبک دلبستگی دوسوگرا نیز از طریق دو موّلفه فراشناخت
اخلاقی و درونی سازی هویت اخلاقی» اثر غیر مستقیم و منفی بر رفتارهای اخلاقی داشت. همچنین» سبک دلبستگی اجتنابی با واسطه
درونیسازی هویت اخلاقی به نحو غیر مستقیم و منفی» رفتار اخلاقی را تحت تاثیر قرار داد. علاوه بر این» سبک دلستگی ایمن اثر مستقیم و
مثبت و سبک دلبستگی دوسوگرا اثر مستقیم و منفی بر رفتارهای اخلاقی نشان دادند. مطابق با نتایج پژوهش حاضرء برخورداری از دلبستگی
ایمن منجر به ارتقاء فراشناخت اخلاقی و هویت اخلاقی و کارآمدی اخلاقی میشود و از این طریقء انجام رفتارهای اخلاقی را تسهیل میکند.