Abstract:
تابآوری از مهمترین موضوعات مرتبط با بنگاهها است که در سالهای اخیر توجه شایانی را به خود جلب نموده است. در این راستا شناسایی مؤلفههایی که باعث تابآوری بنگاهها میشوند، ضروری مینماید. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، این پژوهش شناسایی و دستیابی به چارچوبی از مؤلفههای تابآوری بنگاههای صنعت شوینده، از پرگردشترین صنایع از لحاظ مالی، را مدنظر قرار داده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از دو روش تحلیل محتوای قراردادی و مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده میشود. در تحلیل محتوای کیفی 21 مؤلفه که در تابآوری بنگاهها در این صنعت نقش دارند شناسایی میشوند و در مدلسازی ساختاری تفسیری نیز مؤلفهها در 9 سطح دستهبندی میشوند که بر اساس نتیجهگیری میتوان آنها را شش طبقه کلی منابع و رویههای درونی بنگاه، سرمایه انسانی، جایگاه ساختاری در صنعت، استراتژی تعاملی با محیط، ویژگیهای فرآیندی بنگاه، و سبد تصمیمات تقسیمبندی شود.
Resilience as one of the most important issues in the related to firms performance, in recent years has attracted considerable attention. In this regard, it is essential to identify the potential items that cause the firms to be resilient. By considering the importance of topic, the aim of this study is identifying and achieving a framework of resilience items of firms in detergent industry, as one of the most high financial turnover industry in Iran. Two types of contractual content analysis and ISM are used to analyze the data. Through qualitative content analysis, 21 items that involved in the resilience of firms are identified, and in the ISM section, the items classified into 9 levels. Those categorized into six broad concepts: internal resources and procedures of the firm, human capital, structural position in industry, interactive strategy with environment, Firm process characteristics, decision portfolio.
Machine summary:
در تحليل محتواي کيفـي ٢١ مؤلفه که در تـاب آوري بنگـاه هـا در ايـن صـنعت نقـش دارنـد شناسـايي مـيشـوند و در مدل سازي ساختاري تفسيري نيز مؤلفه ها در ٩ سطح دسـته بنـدي مـيشـوند کـه بـر اسـاس نتيجه گيري ميتوان آن ها را شش طبقه کلي منابع و رويه هاي دروني بنگاه ، سـرمايه انسـاني، جايگاه ساختاري در صنعت ، استراتژي تعاملي با محيط ، ويژگيهاي فرآينـدي بنگـاه ، و سـبد تصميمات تقسيم بندي شود.
تنگـبلاد و اودهيوس ٢ (٢٠١٨) نيز اشاره دارند که ضروري است هر بنگاهي راه حل هاي منطبق با شرايط خود را براي حفظ تاب آوري توسعه دهد که در اين راسـتا بايـد زمينـه هـاي اصلي، منابع ، قابليت ها، فرايندها و خصيصه هاي بنگـاه در جهـت تـاب آوري مـدنظر و مورد بهره برداري قرار گرفته شود.
Strategic and operational management of organizational resilience: Current state of research and future directions.
Measuring the Effect of Market Orientation on Competitive Advantage in Light of Competitive Intelligence and Organizational Factors as the Mediators) (Case Study: Industrial Estates in Mazandaran province), Journal of Business Administration Research, 6(11), 27- 52.
Organizational resilience: Development of a conceptual framework for Organizational Response, International Journal of Production Research, 49(18), 5581-5599.
Nonmarket Strategy Research through the Lens of New Institutional Economics: An Integrative Review and Future Directions, Strategic Managment Journal, 38, 114–140.