Abstract:
از نسل حضرت ابراهیم (علیه السلام)، پیامبرانی به رسالت مبعوث شدند، که امروزه پیروان آن ها سه دین بزرگ و زنده جهان- یهودیت، مسیحیت و اسلام- را به وجود آورده اند. مشخصه مشترک این سه دین، در توحیدی بودن آن هاست. پیروان این ادیان، خدای ابراهیم(علیه السلام) را می پرستند، و او را خالق خود و جهان می دانند. با این حال وقتی به متون مقدس یهودیان و مسیحیان مراجعه می کنیم، تصویری که تورات و انجیل از خداوند ارائه می دهند، با توصیف قرآن از خداوند، کاملا متفاوت و گاه شرک آمیز است. حال این پرسش مطرح می شود که علت این تناقضات چیست؟ در این مقاله، با استفاده از روش کتابخانه ای و با رویکردی تحلیلی- توصیفی، به بررسی مبانی اعتقادی ادیان توحیدی بر پایه توحید ذاتی پرداخته شد، و تلاش شد توحید ذاتی در قرآن کریم، توحید ذاتی در عهدین و مواجهه قرآن با عهدین در خصوص توحید ذاتی، مرور شود. نتیجه تحقیق مبین این مطلب بود، که تورات و انجیل مورد پذیرش قرآن است؛ اما آن چه امروزه با نام این کتاب ها وجود دارد، دستخوش تحریف گشته، و عقایدی مغایر با توحید در آنان راه یافته است، که مورد انتقاد قرآن قرار گرفته، و آیات متعددی در رد آن نازل شده است.
A number of Prophets had been raised from the generation of Hazrat Ibrahim (AS) whose followers have founded three main and alive religions (Judaism, Christianity and Islam) of the present time. The common thing between these three religions is their monotheism. Followers of these religions worship the God of Ibrahim (AS) and believe Him as a creator of them and the whole world. However, when we refer to the sacred texts of Jews and Christians, we see that the concept which is given by Torah and Gospel about God is completely different from that given by the Holy Quran and it is sometimes polytheistic. Now this question arises that what the cause of this inconsistency is.
In this paper, by the help of library method and analytical–descriptive approach, principles of faith of monotheistic religions on the basis of unity of divine essence have been studied and an attempt to revise the unity of divine essence in the Holy Quran, unity of divine essence in the Testaments and the Holy Quran approach to the Testaments regarding unity of divine essence has been made.
The result of this research showed that Torah and Gospel are acceptable by the Holy Quran but whatever is present nowadays with their name have been distorted and principles of faith contrary to monotheism have been added to them which have been criticized and rejected by the Holy Quran.
Machine summary:
نتیجه تحقیق مبین این مطلب بود، که تورات و انجیل مورد پذیرش قرآن است؛ اما آنچه امروزه با نام این کتابها وجود دارد، دستخوش تحریف گشته، و عقایدی مغایر با توحید در آنان راه یافته است، که مورد انتقاد قرآن قرار گرفته، و آیات متعددی در رد آن نازل شده است.
93-90) اثبات وجود خدا در قرآن براهین متعددی برای اثبات وجود خدا در نظر گرفته شده است، که در این بخش تنها به سه برهان مهم اشاره میشود: برهان فطرت خداجویی، امری فطری است.
غیر عارفان، چنین برداشتی را نمیپذیرند؛ زیرا یا آن را به غلط با همهخدایی یکی میانگارند؛ ذیعنی مساوی بودن خدا با مجموعه آنچه وجود دارد، و یا به نظرشان رسیده است که به نوعی بیقانونی و اباحیگری منجر میشود؛ چرا که اگر همانگونه که در «همه- در- خدایی» مطرح است، هر چیزی مظهری از خداست، به نظر میرسد دیگر میان مقدس و شیطانی، یا خیر و شر تمایزی نخواهد ماند.
او سر و منشأ بدن- یعنی كلیسا- است، و نخستین كسی است كه پس از مرگ زنده گردید تا تنها او در همه چیز مقام اول را داشته باشد؛ زیرا اراده خدا بر این تعلق گرفت كه او دارای الوهیت كامل باشد.
نمونه این تفكر در تورات یافت میشود، آنجا كه چنین آمده است: و روز هفتم، خدا از همه كار خود كه ساخته بود، فارغ شد.
146) از این رو، قرآن کریم موضع صریح و آشكاری در این خصوص اتخاذ نموده است، كه به برخی از آنها اشاره میشود: فرزند خدا بودن مسیح مسیحی كه در انجیلهای فعلی معرفی میشود، مردی است كه در گفتار و هدف خود مضطرب و حیران است.