Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه کفایت هیجانی و انعطاف پذیری روانشناختی با ادراک شایستگی در دانش آموزان دبیرستان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی بود. برای رسیدن به این هدف جامعه آماری آن تمامی دانش آموزان دبیرستانی دختر منطقه 5 تهران بود. حجم نمونه با توجه به هدف پژوهش و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی و شیوه نمونه گیری خوشه ایی، 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه کفایت هیجانی براسور و همکاران (2013)، پرسش نامه انعطاف پذیری روان شناختی دنیس و وندروال(2010) و مقیاس ادراک شایستگی هارتر (1982) بر روی گروه نمونه اجرا شد. در این پژوهش تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. در آمار توصیفی از میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها استفاده شد و در آمار استنباطی از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک شایستگی کل با متغیرهای کفایت هیجانی کل و انعطاف پذیری روان شناختی کل رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین متغیر ادراک شایستگی با خرده مقیاس های کفایت هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ادراک شایستگی با خرده مقیاس های انعطاف پذیری روانشناختی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بنابراین، ادراک شایستگی کل در دانش آموزان دختر از روی متغیرهای کفایت هیجانی کل و انعطاف پذیری روان شناختی کل قابل پیش بینی است.
Machine summary:
نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک شایستگی کل با متغیرهای کفایت هیجانی کل و انعطافپذیری روانشناختی کل رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
اما بعدها تحقیقات در این زمینه با توجه به شناسایی عوامل بیرونی مانند شریط نامساعد اجتماعی-افتصادی، بیماریهای روانی والدین، بدرفتاری، فقر ش Ro¨ll, Koglin, & Petermann Emotional competence Cognitive flexibility خشونت در جامعه، بیماریهای مزمن، حوادث مصیبتبار زندگی که میتواند منجر به کاهش انعطافپذیری شود، گسترش پیدا کرد (خشوعی و همکاران، 1392).
حال با توجه به مطالبی که گفته شد و از آنجا که پژوهشهای اندکی در رابطه با کفایت اجتماعی و انعطاف پذيري روانشناختي با درک شایستگی در دانشآموزان انجام گرفته است، و همچنین از آنجا که ادراک شایستگی دانشآموزان باعث اعنمار به نفس، داشتن ظاهری مناسب و افزایش آمادگی جسمانی او برای پیشرفت تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی میشود و همچنین درک شایسته بودن، سازگاری و پایداری نوجوان را در برابر سختیها افزایس میدهد و همچنین شایستگی ادراک شده توسط فرد مؤلفهای مهم در عملکرد وی به شمار میرود و یک تجربه هیجانی مثبت و از سویی، ادراک ناکارآمدی منجر به تفکرات بدبینانه درباره خود میشود؛ و نتیجتاً ادراک شایستگی همچنین ممکن است همانند یک سپر در برابر محیط دانشآموز و وقایع زندگی و توسعه اثربخش و شناختی وی عمل کند.
خوشبینی و مثبت اندیشی بر سبک زندگی، تقویت مهارت حل مسأله، سازش یافتگی اجتماعی، انعطافپذیری و به طور کلی بر سلامت جسم و روان فرد تأثیر زیادی دارد (صفار حمیدی، حسینیان و زندی پور، 1396)؛ پس بنابراین هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین كفايت هیجانی و انعطاف پذيري روانشناختي با ادراك شايستگي در دانش آموزان دبيرستان میباشد.
نتایج نشان داد که بین ادراک شایستگی کل با متغیرهای کفایت هیجانی کل و انعطافپذیری روانشناختی کل رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.