Abstract:
پژوهش حاضر، به منظور بررسی اثر تعامل مکالمه ای بر عملکرد نگارش زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است. به منظور رسیدن به این هدف، از طرح پیش آزمون و پس آزمون نیمه تجربی استفاده شد. علاوه بر این طرح نیمه تجربی که برای پاسخگویی به سوال اول این تحقیق استفاده شده بود، پژوهشگران از مصاحبه نیز برای جمعآوری دادهها جهت پاسخگویی به سوال دوم تحقیق حاضر بهره گرفتند. تعداد 32 نفر انتخاب شده و به دو گروه تجربی (17 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند و با استفاده از آزمون تعیین سطح آکسفورد همگن سازی شدند. آنها پیش آزمون و پس آزمون را به همراه نه جلسه آموزش پشت سر گذاشتند. از آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین نمرات گروه ها استفاده شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که گروه مکالمه ای یعنی گروه تجربی، بهتر ازگروه کنترل عمل کرد و موفقیت بیشتری در نگارش به دست آورد. علاوه بر این، نتایج حاصل از مصاحبه نشان داد که نگرش زبان آموزان گروه مکالمه ای نسبت به استفاده از این روش در کلاس نگارش مثبت است.
The present study was conducted to explore the effect of dialogic interaction on the writing performance of the Iranian EFL learners. In order to achieve this goal, a quasi-experimental pretest posttest design was utilized. Besides this quasi-experimental design which was responsible for answering the first research question, the researcher used a structured interview in order to obtain the data for answering the second research question of the present study. A total number of 32 participants were selected and assigned to an experimental group (n=37) and a control group (n=15). They were homogenized using Oxford Placement Test (OPT). They took a pre-test and a post-test and underwent a nine-session treatment. Since the distribution of the data was normal, an independent sample t-test was used to compare the mean scores of the groups. The results of the study showed that the dialogic group, the experimental group outperformed the control group in terms of their achievement in their writing. Moreover, the results of the interview conducted with the learners showed that the attitude of the learners in the dialogic group was positive toward the use of this technique in the writing class. Keywords: Paragraph writing, Dialogic interaction, Intermediate level, Structured Interview, Quasi-experimental