Abstract:
مسألۀ بازنمایی زنان در آگهیهای بازرگانی و چگونگی نظارت بر این بازنمایی و حمایت از حقوق و منزلت زنان از مسائلی است که نسبت به آن با توجه به بنیانهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و همینطور نحوۀ نگرش به این قشر مواضع مختلفی گرفته شده است. در برخی موارد این موضوع بسیار ساده انگاشته شده و هنگام قانونگذاری فقط به ذکر امور کلی اکتفا شده است. از سوی دیگر در برخی موارد واکنشها بسیار سختگیرانه و غیرمنعطف بوده، به طوریکه قوانین مفصل و سختی وضع شده است. با توجه به اینکه در روزگار کنونی گستردگی میزان دستاندازی تبلیغات در تمامی عرصهها غیرقابلانکار است، غفلت از نظام حقوقی حاکم بر پرتکرارترین و موجزترین پیام رسانهای درخصوص زنان با توجه به هنجارآفرینی و تأثیرگذاری آگهیهای تجاری بر فرهنگ و ارزشهای اجتماعی، میتواند کارکرد مطلوب تبلیغات را تحتالشعاع قرارداده و با استفادۀ ابزاری از زنان و بازنمایی آنان در قالبهای کلیشهای، القاکنندۀ چهرهای واژگونه از زن نسبت به مخاطبان باشد. این پژوهش به شیوهی توصیفی و با استفاده از روش مطالعهی کتابخانهای و اسنادی در پی پاسخگویی به چیستی و چگونگی حمایتهای صورت گرفته از شأن و منزلت زن در قوانین و مقررات تبلیغاتی رسانۀ ملی و کارآمدی ضمانت اجراهای درنظرگرفته موجود در صورت تخلفات احتمالی میباشد. نتایج به دست آمده حاکی از تنوع، تکرار و صوری بودن حمایتهای صورت گرفته در قوانین و ضوابط مزبور است. به این مسأله همچنین باید کاستیهای ناشی از فقدان ضمانت اجرای مؤثر را نیز افزود.
the question of representing women in commercials and how to supervise the representation and protection of women's rights and dignity is one of the issues that different stances have taken to it regarding to its cultural, economic and social foundations as well as the attitude to this group. In some cases, this subject oversimplified, and when it comes to legislating, only general matters mentioned. On the other hand, in some cases, the reactions were very rigorous and nonflexible, so that detailed and firm rules ratified. Because in current day far-reaching Encroachment of commercials to all fields is undeniable, neglecting the legal system governing the most frequent and concise media message about women regarding to norm creation and influencing on culture and social values can overshadow favorite function of commercials and by misusing women and representing them in stereotyped forms, is the inducer of the most false faces of women to audiences. This research tries by using library and documentary study method examining and evaluating the rules and regulations regarding the protection of women's status and dignity in commercials and guarantee of implementation of these rules. The obtained results indicate the diversity, repetition and formality of the support provided in the rules and regulations in commercial messages. The lack of effective implementation guarantees should also add to this issue.