Abstract:
مشهورترین دیدگاه، پیرامون «ضرب» مطرح شده در آیۀ: 34/ نساء، کتکزدن زنان و با قدری تخفیف، زدن ایشان با چوب مسواک است؛ اما باتوجه به: «بسیاری از عمومات فقهی و اخلاقی»، «توصیههای قرآن نسبت به رفتار معروف با همسران» و لحاظ: «موارد استعمال ماده ضرب در دیگر آیات قرآن، سنت پیامبر و کاربرد آن در زبان عرب (به ویژه بدون حرف اضافه)»، کتکزدن همسران را نباید از مصادیق ضرب در جمله: «اضربوهن» دانست؛ زیرا با دقت در منابع روایی و لغتنامهها، احتمال دیگری نیز در مفهوم آیه قابل ارایه است و آن، اینکه مراد از ضرب زنان، واکنش عملی (چه بسا ملایم) به منظور ابراز نگرانی شوهر نسبت به آیندۀ زندگی مشترک، برای بازگرداندن آرامش میان ایشان است. این واکنش میتواند مصادیق احتمالی، چون: تغییر در رفتار به ویژه سختگیری در نفقه (آنسان که در روایات تصریح شده است) داشته باشد که با در نظر گرفتن شرایط از سوی شوهر قابل اعمال است. همچنین توجه به مفهوم «سواک» بهکار رفته در منابع حدیثی، میتواند مؤیدی دیگر برای واکنش عملی (ملایم) محسوب شود.
The most famous view about "beating" which is represented in the verse: (An-nisa: 34) is beating the women or with some alleviation, hitting them with toothbrush stick. But due to: "many jurisprudential and moral generalities", "uses of beating in other verses of the Quran, Sunnah (tradition) of the Prophet (PBUH) and the use of it in Arabic language (especially without preposition)", beating wives shouldn't be assumed as "kicking them"; because with focusing on narrative sources (ravayaat) and dictionaries, there would be another explanation apprehensible from the verse, that is the intention behind beating women, is a practical reaction (probably gentle) in order to show the husbands nervousness about the future of their marriage life, and bringing back the peace between them. This reaction could have examples naming: permanent change in the behavior like Strictness in Alimony (as mentioned in the narrations (revayaat)) that is applicable by husband considering the situation. Also considering implication of the word "sivak" used in the hadith sources, can be another proof for (mild) practical reaction.
Machine summary:
بازپژوهي ضرب زنان در آيۀ ٣٤ سورٔە نساء محمدرضا شاهرودي ١، زهرا بشارتي 2 (تاريخ دريافت مقاله : ٩٩/٧/١٧- تاريخ پذيرش مقاله : ٩٩/٦/٢٩) چکيده مشهورترين ديدگاه ، پيرامون «ضرب » مطرح شده در آيۀ: ٣٤/ نساء، کتک زدن زنان و با قدري تخفيف ، زدن ايشان با چوب مسواک است ؛ اما باتوجه به : «بسياري از عمومات فقهي و اخلاقي»، «توصيه هاي قرآن نسبت به رفتار معروف با همسران » و لحاظ : «موارد استعمال ماده ضرب در ديگر آيات قرآن ، سنت پيامبر و کاربرد آن در زبان عرب (به ويژه بدون حرف اضافه )»، کتک زدن همسران را نبايد از مصاديق ضرب در جمله : «اضربوهن » دانست ؛ زيرا با دقت در منابع روايي و لغت نامه ها، احتمال ديگري نيز در مفهوم آيه قابل ارايه است و آن، اين که مراد از ضرب زنان ، واکنش عملي (چه بسا ملايم ) به منظور ابراز نگراني شوهر نسبت به آيندٔە زندگي مشترک ، براي بازگرداندن آرامش ميان ايشان است .
اگرچه ايشان به معاني ديگري براي ضرب اشاره کرده اند اما با توجه به نقدهايي که بر اين ديدگاه ها وارد است ، واکاوي مفهوم ضرب در اين آيه با توجه به کاربردهاي آن در قرآن ، منابع روايي و قاموس هاي لغت ضروري به نظر ميرسد؛ بنابراين پرسش اصلي در پژوهش حاضر از اين قراراست : مدلول «واضربوهن » در آيۀ ٣٤ سورٔە نساء چيست ؟ ١.