Abstract:
هدف اصلی این پژوهش مطالعۀ تجربۀ زیسته تحصیل دختران در مدارس اسلامی غیرانتفاعی دخترانه است. چارچوب مفهومی پژوهش بر اساس مفصلبندی مفاهیمی مانند عادتواره بوردیو، مصرف نمایشی وبلن و همچنین، بههمریختگی معنایی شوتس و بازاندیشی گیدنز است. این پژوهش به روش تحقیق کیفی و با رویکردی پدیدارشناسانه انجام شده و ابزار تحلیل یافتهها تحلیل مضمونی است. بر پایۀ روایتهای افراد مورد گفتگو، چهار مضمون اصلی در تجربۀ آنها عبارت است از: تداوم زیست مرفهانه ذیل برند مدرسه اسلامی در اشاره به مدرسه اسلامی به مثابه بستری برای شکلگیری الگوهای مصرفیِ زیست طبقه مرفه، بازتولید احساس اقلیتبودگی و شکلگیری خرده گفتمان مقاومت در واکنش به نگرش منفی به قشر مذهبی، دینداری آسایشطلبانه و فضایی از آنِ خود در ارتباط با فراهمساختن ساختارِ انحصاری و فضایی امن برای دینداری و در نهایت، از زیست گلخانهای تا مواجهه با دیگری و تجربۀ بازاندیشانه. این مطالعه نشان میدهد هرچند دانشآموختگان این مدارس در رویارویی با تکثر و تنوع بیرون از این مدارس پس از فارغالتحصیلی، ذیل بهمریختگیِ معنایی تجربهشده در شرایط بازاندیشی قرار میگیرند، اما در نهایت، عادتوارههای مرفهانه چارچوب کنشی و تفسیری ایشان را تعریف میکند.
The main objective of this research is to study the experience of the graduate Islamic school girls in regard to their education in such schools. The conceptual framework of the study is the articulation of concepts such as Bourdieu's habitus, Veblen's conspicuous consumption, as well as Schutz's dislocation of meaning and Giddens' reflexivity. The article is done in qualitative research method with a phenomenological approach and the tool used for analyzed concepts is thematic analysis. On the basis of the narrative of those conversations by the girl of the study, four main themes in the experience are as the following: the continuity of luxury life under the brand name of the Islamic schooling; the reproduction of the feeling of being the minority and the formation of the minor discourse of resistance; comfortable and peaceful way of living religiously ; having a private atmosphere of one’ own and finally from greenhouse life to encounter with the Other and the reflexivity experience. This study shows that although these girls face a kind of multiplicity and diversity after graduation under the dislocation of meaning, and are subjected to experience reflexivity, but ultimately, habitus aristocracy defines their action and interpretative frameworks.