Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه مداخله آموزش معلمان در مدیریت موثر کلاس درس بر درگیری تحصیلی شناختی و رفتاری دانشآموزان بود. پژوهش به شیوه آزمایشی. طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن دارای سابقه زیر 10 سال و دانشآموزان کلاسهای درس آنها در دوره دوم (پایههای چهارم تا ششم) مدارس ابتدایی شهر سمنان در سال تحصیلی (98-97) بود. شرکتکنندگان در برنامه مداخله32 نفر از معلمان و دانشآموزان کلاس درسشان بودند که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل (16 نفر برای هر گروه) تقسیم شدند. برنامه مداخله آموزشی مدیریت موثر کلاس برای معلمان گروه آزمایش طی 15 جلسه دوساعته اجرا شد. کلیه دانشآموزان در کلاسهای درس هر دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسینگ (2011) را به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل و تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس اندازههای تکراری چند متغیری با کمک نرمافزارspss21 انجام و دادهها به صورت دوماهه پیگیری شدند. یافتهها نشان داد آموزش معلمان در مهارتهای مدیریت کلاس درس منجر به افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان در ابعاد درگیری تحصیلی رفتاری و شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل میشود (p <. 001).. همچنین آموزش در طی یک دوره زمانی دوماهه پایدار بود. با توجه به نتایج میتوان مطرح کرد که آموزش مدیریت موثر کلاس درس بر افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان در کلاس درس اثر مثبت دارد. در مجموع نتایج پژوهش حاضر حاکی از اهمیت آموزش مدیریت کلاس درس در بهبود درگیری تحصیلی دانشآموزان میباشد
Machine summary:
يافته ها نشان داد آموزش معلمان در مهارت هاي مديريت کلاس درس منجر به افزايش درگيري تحصيلي دانش آموزان در ابعاد درگيري تحصيلي رفتاري و شناختي در گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل ميشود.
ir ٤- دانشيار دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه سمنان ، سمنان ، ايران Effectiveness of Teachers Training in the Effective Classroom Management on the Behavioral and Cognitive Engagement of Semnan Primary School Students1 Tahere Heidarilaghab2, Aliakbar Aminbeidokhti*3, Siavash Talepasand4 (Recript: 2019.
Keywords: teacher training, classroom management, academic engagement, cognitive engagement, behavioral engagement مقدمه مديريت کلاس درس به شکل گسترده به عنوان پايه اصلي تدريس مؤثر مورد تأکيد قرار گرفته است و شامل فعاليت هايي ميشود که توسط معلم جهت حفظ محيط يادگيري سازنده و مطمئن اتخاذ ميگردد(هپبرن و بيميش ٢٠١٩،١).
اين در حالي است که رفتارهاي ناآگاهانه معلمان مانند آماده نبودن براي تدريس ، انصاف نداشتن ، داشتن نگاه منفي نسبت به دانش آموزان و ارتباط نامناسب با آنان و به کارگيري صرف راهبردهاي واکنشي در کلاس هاي درس براي 1- students’ misbehavior 2- Lopes & Oliveira 3- Briesch & Chafouleas 4- Korpershoek حفظ اقتدار خود و ایجاد نظم» موجب تقویت رفتارهای ناشایست از جانب دانشآموزان میگردد و بی- انگیزگی و بیتفاوتی آنان را نسبت به فعالیتهای کلاس درس افزایش میدهد (ارگین ۲۰۱۹).
٣- افزايش درگيري تحصيلي رفتاري ناشي از آموزش مديريت مؤثر کلاس درس به معلمان در دانش آموزان گروه آزمايش براي يک دوره زماني دوماهه ثبات دارد.
٤- افزايش درگيري تحصيلي شناختي ناشي از آموزش مديريت مؤثر کلاس درس به معلمان در دانش آموزان گروه آزمايش براي يک دوره زماني دوماهه ثبات دارد.