Abstract:
هدف از مطالعه حاضر، طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه مدل شایستگیهای مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده که در دو فاز طراحی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه در سال 1398 انجام شد. برای بررسی روایی محتوایی از ضرایب CVR و CVI استفاده شد. با توجه به CVRهای به دست آمده، از 115 شاخص مطرح شده، 21 مورد حذف و 94 مورد برای ادامه مطالعه انتخاب شد. همچنین با کمک روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و شاخص همبستگی درون خوشهای، پایایی آن تعیین شد. در مطالعه حاضر، شاخص روایی محتوا برابر 736/0 به دست آمد که عددی قابل قبول برای این پرسشنامه میباشد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ نیز 979/0 شد. شاخص همبستگی درون خوشهای هم برابر 997/0 به دست آمد که نشان دهنده ثبات پایایی و قابلیت تکرارپذیری بالای پرسشنامه است. بر اساس نتایج بدست آمده پرسشنامه 94 شاخص تأیید شده در سه بعد اصلی مرتبط با شایستگیهای فنی–تخصصی (شامل ابعاد فرعی مهارتهای: نیازسنجی آموزشی، برنامهریزی آموزشی، اجرای آموزش، ارزیابی اثربخشی آموزش، رهبری آموزشی و توانایی مدیریت دانش)، شایستگیهای عمومی (شامل ابعاد فرعی شایستگیهای: فردی، شخصیتی و اخلاقی و هوش) و شایستگیهای مدیریتی شامل(ابعاد فرعی: تعهدسازمانی، هدفگرایی، مسئولیتپذیری، تیمسازی، مهارتهای ارتباطی، تفکر تحلیلی، تفکر استراتژیک، انعطافپذیری، آیندهنگری، تفکر خلاق و تفکر سیستمی) تقسیمبندی شد. که همه آنها از روایی و پایایی مناسبی برای بررسی شایستگیهای مدیران آموزشی دستگاههای اجرایی استان آذربایجانشرقی برخوردار میباشد
Machine summary:
ir ٣-استاديار گروه علوم تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز، تبريز، ايران Designing and Validating a Questionnaire of Competency Model of Educational Administrators of Executive Organizations of East Azerbaijan Province Alireza Rajebi1, Sadegh Maleki Avarsin2*, Zarin Daneshvar 3 (Recript: 2019.
ir 3- Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran Abstract The purpose of this study is to design and validate a questionnaire on the competency model of educational administrators of executive organizations.
به منظور گزينش شايسته افراد براي مشاغل مديريتي و کارشناسي، روش هاي متعددي با هدف تشخيص و تطبيق ويژگي ها و شايستگيهاي کارکنان با مشاغل طراحي شده است که با انجام يک بررسي تطبيقي بين سازمان هاي مهم دنيا، يکي از مهم ترين اين رويکردها که بسياري از سازمان ها از آن استفاده ميکنند، کانون ارزيابي و توسعه است .
1- Tshiteem 2- Barkalov 3- Kalinina 4- Nasonova 5- American Productivity & Quality Center 6- Weiler 7- Von Dohlen 8- Draganidis & Mentzas 9- Cochran بررسي و مطالعات کتابخانه اي گسترده و نيز جستجو در بانک هاي اطلاعاتي معتبر نشان داد که تاکنون در زمينه شناسايي شايستگيهاي مديران آموزشي دستگاه هاي اجرايي، تحقيقات قابل ذکري صورت نگرفته است .
بنابراين با توجه به اهميت موضوع شايستگي مديران ، هدف مطالعه حاضر نيز بررسي روايي و پايايي پرسشنامه مدل شايستگيهاي مديران آموزشي دستگاه هاي اجرايي استان آذربايجان شرقي بود.