Abstract:
هدف این پژوهش، سنجش و ارزیابی میزان استفاده از شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی تمرینهای دروس مقدمات طراحی معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. شیوه پژوهش، توصیفی- تحلیلی و پیمایشی به صورت عکاسی از روند برگزاری کلاسهای دروس مذکور در آتلیه 5 و 6 و از نظر نتایج یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری 44 نفر از اساتید معماری دانشگاههای شهرهای تهران و تبریز میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. سوالات پرسشنامه به سه مؤلفه مفهوم هندسی، مفهوم خلاقیت و مفهوم فرم و فضا تقسیم شده و هر کدام از این مؤلفهها دارای زیرمؤلفههایی هستند که همان شاخصههای معماری ایرانی-اسلامی است. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از شاخص لاوشه بین 10 متخصص استفاده شده و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0.88 محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده، از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی در نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج به دستامده نشان میدهد که شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی 4.54% ضعیف، 86.36% متوسط و 9.1% خوب رتبهبندی گردید. به تفکیک، شاخصههای معماری ایرانی–اسلامی در طراحی تمرینهای مقدمات طراحی معماری3، با میانگین 64.94 بیشتر از دو درس مقدمات طراحی معماری2 با میانگین 49.05 و مقدمات طراحی معماری1 با میانگین 39.26 رعایت شده است. در نهایت میتوان با اندکی تغییر در طراحی تمرینات ارائه شده توسط اساتید و گنجاندن شاخصههای با امتیاز کم مرتبط با هر کدام از سه درس مذکور، تمریناتی متناسب با شاخصههای فرهنگ ایرانی-اسلامی ارائه نمود.
Machine summary:
واژگان کليدي: سنجش و ارزيابي، فرهنگ ايراني-اسلامي، دروس مقدمات طراحي معماري، پرديس هنرهاي زيبا ١- اين مقاله حاصل تحقيق رساله دکتري الهام کاظمي با «بررسي تطبيقي کيفيت نظام آموزشي دروس مقدمات طراحي پايه در دانشگاه هاي جهان (نمونه موردي: دانشکده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران و MIT آمريکا)» به استاد راهنمايي دکتر حسن ستاريساربانقلي و دکتر رحمت محمدزاده و استاد مشاوري دکتر افرا غريب پور در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز صورت گرفته است .
در کل سوال اصلي که در اين پژوهش مطرح ميشود عبارتند است از: به چه ميزان شاخصه هاي فرهنگ ايراني - اسلامي در طراحي تمرين هاي درس مقدمات طراحي معماري پرديس هنرهاي زيبا دانشگاه تهران رعايت شده است ؟ و سوال فرعي نيز عبارت است از: به چه ميزان مفهوم هندسي در طراحي تمرينات مقدمات طراحي معماري١، مفهوم خلاقيت در طراحي تمرينات مقدمات طراحي معماري٢ و مفهوم فرم و فضا در طراحي تمرينات مقدمات طراحي معماري٣ بکار رفته است ؟ ٢.
نتايج آزمون آناليز واريانس يکطرفه براي مقايسه ميزان استفاده از شاخصه هاي فرهنگ ايراني-اسلامي در طراحي تمرين هاي دروس مقدمات طراحي معماري دانشکده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران (به تصویر صفحه مراجعه شود.
٤. نتيجه گيري مقاله حاضر به سنجش و ارزيابي ميزان استفاده از شاخصه هاي فرهنگ ايراني-اسلامي در طراحي تمرين هاي دروس مقدمات طراحي معماري پرديس هنرهاي زيبا دانشگاه تهران ميپردازد.
نتيجه نهايي نشان ميدهد که ميزان استفاده از شاخصه هاي فرهنگ ايراني-اسلامي در طراحي تمرين هاي دروس مقدمات طراحي معماري ٤,٥٤% ضعيف ، ٨٦,٣٦% متوسط و ٩,١% خوب است .