Abstract:
روش تدریس یکی از مهم ترین نیازهای جوامع بشری و از محورهای توسعه می باشد این تحقیق با هدف جایگاه و تاثیر روش های تدریس فعال بر یادگیری مادام العمر دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان ثلاث در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ انجام گرفت، روش این پژوهش از نوع طرح های نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و ازنظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانش آموزان دختردوره اول متوسطه مدارس شهرستان ثلاث که ۹۸۷ نفر در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ بود. نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای چندمرحله ای است. بنابراین حجم نمونه آماری پژوهش عبارت است از دانش آموزان دو کلاس از هرکدام از مدارس پس از موازنه سازی آزمودنی ها به شیوه تدریس مشارکتی به تعداد ۳۲ نفر موردبررسی قرار گرفتند. برای اندازه گیری میزان یادگیری گروه ها از آزمون پیشرفت تحصیلی استفاده گردید. برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه ازنظر صاحبنظران و متخصصان تعلیم و تربیت استفاده شد. برای تحلیل داده های آماری در مورد هر یک از فرضیه های پژوهشی به علت تعیین تفاوت و محاسبه و مقایسه نمره های پیش آزمون و پس آزمون درگروه های آزمایش و گواه از آزمون ANCOVA (تحلیل کوواریانس) استفاده گردید. نتایج تحلیل کواریانس نشان دادکه بین نمرات یادگیری هر دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر روش های تدریس فعال و مشارکتی بر یادگیری مادام العمر دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان ثلاث تاثیر مثبتی داشته است.
Machine summary:
سبك غالب در اكثر آموزشهای كلاس سنتي است به اين معنا كه شاگردان درزمینهی يادگيري مفاهيم درسي كمتر با موقعیتهای چالش آور مواجه میشوند، فرصتهای كمتري براي تعامل، همفكري ،همكاري و بحث و گفتگوي معلم با شاگردان و شاگردان با يكديگر فراهم میشود، دانش آموزان به يادگيري طوطیوار ترغيب میشوند ،رقابت جايگزين همكاري میشود و احتمال خطر جمع گريزي در بين شاگردان افزايش مییابد(پارسا، محمد1387).
یافتههای پژوهش او نشان داد كه يادگيري مشاركتي در تحريک شاگردان براي بحث و گفتگو پيرامون مسائل رياضي نقش مهمي را ايفا میکند، البته بهشرط اینکه هنگام اجراي اين روش معلم از آمادگي لازم برخوردار باشد و بتواند كيفيت تعاملات دانش آموزان با يكديگر را بهبود بخشد.
و نيز جانسون و جانسون و اسلاوين میگویند كه وقتي موفقيت دانش آموزان به كمك و مشاركت ساير اعضاي گروه وابسته است، بيشتر بهصورت مشاركتي فعاليت میکنند، اين مشاركت در فعالیتها میتواند منجر به رشد اجتماعي دانشآموزان شود، چراکه يكي از مؤلفههای رشد اجتماعي، مدرسه و نحوه يادگيري دانش آموزان است(جويس، پ.
اين روش در اصل يك طرح عمومي اداره كلاس درس است كه بر طبق آن دانش آموزان در گروههای كوچك، با استفاده از روشهای پژوهش مشاركتي ،بحثهای گروهي و برنامهریزی مشاركت فعاليت میکنند.
بـه عبارتی روش تدريس مشاركتي در يادگيري مادام العمر دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان ثلاث اثربخش بوده است.