Abstract:
جامعه آماری این پژوهش تعداد 300 دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه پیام نور بودهاست که از این تعداد، فقط 75 نفر هم در آزمون وزارت علوم و هم آزمون پیام نور شرکت کردهبودند. از این تعداد نیز، فقط تعداد 60 نفر حاضر به ارایهی نمرات خود در هر دو آزمون شدند. یافتهها حاکی از ضریب همبستگی مثبت و بسیار بالا بین نتایج آزمون کاغذی و الکترونیکی (r = 0.71) بود. در ضمن با توجه به عدم وجود بخش شنیداری در آزمون پیام نور، امکان مقایسه این بخش نیز میسر نشد. پس نتایج بخش شنیدن در آزمون وزارت علوم با نتیجه کلی آزمون پیام نور مقایسه شد و حاکی وجود رابطهای نه چندان قوی بود ( r = 0.38). به همین دلیل، تصمیم به مقایسهی دو بخش دیگر آزمون وزارت علوم با آزمون پیام نور گرفته شد. بین عملکرد داوطلبان در بخش دستورزبان آزمون وزارت علوم و نمره نهایی پیام نور نیز رابطه چندان قوی نبود ( r = 0.33). بین عملکرد داوطلبان در بخش واژگان و درک مطلب آزمون پیام نور و نمره نهایی آزمون پیام نور، رابطهای قویتر از دو بخش قبلی ولی نه چندان معنادار ( r = 0.53) وجود داشت.
Machine summary:
مقايسه عملکرد دانشجويان دکتري در دو آزمون سنتي و الکترونيکي بسندگي زبان انگليسي مجتبي مقصودي * وحيد رضا ميرزاييان ** مريم رودباري *** چکيده در حال حاضر دو آزمون براي دانشجويان مقطع دکتري دانشگاه هاي دولتي و پيام نور وجود دارد که يکي توسط وزارت علوم ، تحقيقات و فن آوري به صورت سنتي و ديگري توسط دانشگاه پيام نور به صورت الکترونيکي طراحي و اجرا مي گردد.
جامعه آماري پژوهش حاضر، شامل کليه دانشجويان مقطع دکتري دانشگاه پيام نور بود که در هر دو آزمون سنتي و الکترونيکي توانش زبان انگليسي شرکت کرده بودند و با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس ، انتخاب و در اين پژوهش شرکت داده شدند.
مراد از شبيه بودن ، رعايت اين نکته است که آزمون ، عليرغم الکترونيکي بودن ، هنوز شباهت هاي خود را با آزمون سنتي حفظ نمايد و مراد ازخلاقيت "امکان انتخاب و استفاده آن قسمت از زبان است که از طريق فن آوري گزينش شده و براي يک موقعيت خاص مناسب باشد.
براي مثال از ترکيب مهارت هاي زباني در تافل بين المللي استفاده شده است تا آزمون را به مواردي که بعدا داوطلب در هنگام تحصيل در يک دانشگاه انگليسي زبان با آنها مواجه مي شود نزديک تر کنند (٢٠٠٩ ,.
org/us/cambridgeenglish/catalog/teacher-training- development-and-research/assessing-language-through-computer-technology Chapelle, C.
Assessing language using computer DOI: technology.
org/core/journals/annual-review-of-applied- linguistics/article/trends-in-computerbased-second-language- assessment/6C302FE25CCDB669A1984A6AE7B1D8E1 Linck, J.
Developments and challenges in the use of computer-based testing for assessing second language ability.