Abstract:
اهداف: یکی از حوزههایی که دختران دانشآموز دارای اضطراب اجتماعی نیازمند یاریرسانی هستند، تضعیف اضطراب و افسردگی آنها است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درمان مثبتنگر وجودگرا و درمان مثبتنگر ایرانی- اسلامی بر اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی بود.
مواد و روشها: پژوهش نیمهآزمایشی حاضر با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل در سال ۱۳۹۶ بین ۴۵ نفر از دانشآموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی مقطع متوسطه دوم شهر اردستان که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، اجرا شد. سپس بهصورت تصادفی در گروه درمان مثبتنگری وجودی، گروه درمان مثبتنگر ایرانی- اسلامی و گروه کنترل (هر گروه ۱۵ نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک بهعنوان ابزار استفاده شد. گروه درمان مثبتنگری وجودگرا، ۱۰ جلسه ۹۰دقیقهای بهصورت گروهی و گروه مثبتنگر ایرانی- اسلامی، ۱۱ جلسه ۹۰دقیقهای بهصورت هفتهای یک جلسه تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با نرمافزار SPSS ۲۰ از طریق آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری با اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.
یافتهها: بین درمان مثبتنگری وجودگرا و مثبتنگر ایرانی- اسلامی با گروه کنترل در اضطراب و افسردگی در پسآزمون تفاوت معنیداری وجود داشت (۰/۰۰۱=p). درمان مثبتنگر ایرانی- اسلامی نسبت به درمان مثبتنگری وجودگرا در افسردگی دارای تفاوت معنیداری بود (۰/۰۵p).
نتیجهگیری: درمان مثبتنگری وجودگرا و مثبتنگر ایرانی- اسلامی باعث کاهش اضطراب دانشآموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی میشود. همچنین درمان مثبتنگر ایرانی- اسلامی نسبت به درمان مثبتنگری وجودگرا تاثیر بیشتری در کاهش افسردگی این دانشآموزان دارد.
Aims: One of the areas, where female students with social anxiety need help to improve their health, is to weaken their anxiety and depression. The aim of this study was to determine the effect of positive existential therapy and positive Iranian-Islamic therapy on anxiety and depression in female students with social anxiety.
Materials and Methods: This semi-experimental research was carried out with a pre-test and post-test design with two experimental groups and one control group among 45 female secondary high school students with social anxiety in Ardestan, who were selected by purposive sampling method in 2017. They were randomly assigned to positive existential therapy, positive Iranian-Islamic therapy, and control group (each group with 15 person). Anxiety questionnaire and Beck Depression Inventory were used. The positive existential therapy group received 10 sessions of therapy (each 90 minutes), positive Iranian-Islamic therapy group received 11 sessions of therapy (each 90 minutes), and the control group did not receive any therapy. The data were analyzed by SPSS 20 software, using covariance of a single variable analysis with repeated measurements and Bonferroni post-hoc test.
Findings: There was a significant difference between the positive existential therapy and positive Iranian-Islamic therapy and control group in anxiety and depression in post-test. Also, there was a significant difference between positive Iranian-Islamic therapy and positive existential therapy in depression.
Conclusion: Positive Iranian-Islamic therapy and positive existential therapy reduce anxiety among female students with social anxiety. Also, positive Iranian-Islamic therapy has a greater effect on the reduction of depression of these students rather than positive existential therapy.