Abstract:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار کنترلی ادراکشده و زورگویی، و نقش واسطهای عدم ارضای نیازهای روانشناختی و خشم در این رابطه بود.
روش: تعداد 480 نفر ار دانشآموزان شهر تهران به صورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامههای رفتار کنترلی ادراکشده (بارثولومیو و همکاران،2010)، پرسشنامه عدم ارضای نیازهای روانشناختی (بارثولومیو و همکاران، 2011) و پرسشنامه زورگویی و خشم (بوسورث و همکاران، 1999) پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر خشم و زورگویی اثر مستقیم و مثبت و تأثیر خشم بر زورگویی مثبت و معنادار است. تأثیر توجه مشروط منفی، تهدید و ارعاب و کنترل بیشازحد رفتار بر عدم ارضای نیازهای روانشناختی مثبت و معنادار است؛ اما تأثیر کنترل با تحسین/پاداش بر عدم ارضای نیازهای روانشناختی معنادار نیست. تأثیر غیرمستقیم توجه مشروط منفی، تهدید و ارعاب و کنترل بیشازحد رفتار بر خشم و زورگویی مثبت و معنادار است. تأثیر غیرمستقیم عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر زورگویی مثبت و معنادار است.
نتیجهگیری: یافتهها نقش رفتار کنترلی ادراکشده و عدم ارضای نیازهای روانشناختی بر خشم و زورگویی را مورد تأکید قرار میدهند.
Introduction: The aim of this study was to investigate the relationship between perceived control behavior and bullying behavior, and study of mediating role of failure to satisfy psychological needs and anger between them. Method: 480 subjects selected from Tehrans student by random cluster sampling. All subjects answered to failure to satisfy psychological needs (Bartholomew, 2011), perceived control behavior (Bartholomew, 2011) and anger-bullying (Bosworth, 1999) questionnaires. For analyzing data structural equation modeling with LISREL software was used. Results: Results showed a direct effect of non-satisfaction of psychological needs on anger and bullying is a significant positive. Anger has positive and significant impact on bullying. Given the negative effect of condition, intimidation and control over the behavior of the non-satisfaction of psychological needs is positive and significant. But the effect of controlling praise/reward on the non-satisfaction of psychological needs is not significant. Indirect negative impact of contingent consideration, intimidation and control over anger and bullying behavior is positive and significant. Direct effect on bullying is positive and significant non-satisfaction of psychological needs. Conclusions: Overall results of perceived control behavior to fulfill psychological needs of anger and violence underscored deals.
Machine summary:
بـه عبـارت ديگـر عـدم برآورده شدن اين نيازها به شکل گيري پاسخ هاي دفاعي و پيامدهاي منفي عاطفي و رفتـاري ماننـد افسردگي و خشم در افراد مي انجامد (بارتولمو١٧ و همکـاران ، ٢٠١١؛ نياميـک ١٨ و همکـاران ، ٢٠٠٩؛ 1 Baard 2 Deci 3 Ryan 4 Reeve 5 Autonomy 6 Competence 7 Relatedness 8 Filak 9 Sheldon 10 Klassen 11 Perry 12 Frenzel 13 Urdan 14 Schoenfelder 15 Chen 16 Jang 17 Bartholomew 18 Niemiec ديماري ١ و مالکي ٢، ٢٠٠٢).
نتـايج پـژوهش هـا نـشان داد رفتارهـاي کنترلـي معلـم بـا عواطف منفي دانش آموزان ماننـد خـشم و اضـطراب در حـين يـادگيري (آسـور، کـاپلان ، کانـات - مايون و روث ، ٢٠٠٥) و به صورت منفي با پيشرفت تحصيلي (سونس ١٣، سيرنس ١٤، وانستنکيـست ، 15 1 Demaray 2 Mulaik 3 Pelletier 4 Sharp 5 Assor 6 Kaplan 7 Kanat- Maymon 8 Roth 9 Controlling use of praise/ rewards 10 Negative conditional regard 11 intimidation 12 Excessive controlling behaviour 13 Soenens 14 Sierens 15 Vansteenkiste دوچي ١ و گوسنس ٢، ٢٠١٢) ارتباط دارد.
کنترل با استفاده عدم ارضاي از تحسين و پاداش نيازهاي توجه مشروط زورگويي منفي تهديد و ارعاب خشم کنترل بيش ازحد رفتار شکل ١- الگوي مفهومي پژوهش 1 Dochy 2 Goosens 3 Henderlong 4 Lepper 5 Hollembeak 6 Amorose 7 Barber 8 Skinner روش روش اجراي پژوهش حاضر توصيفي (غيرآزمايشي ) و طرح پژوهشي همبستگي از نوع معادلات ساختاري است ؛ زيرا در اين پژوهش ، روابط بين متغيرها در قالـب الگـوي علـي مـورد بررسـي قـرار مي گيرد.