Abstract:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی اجرای فرایند مربیگری بر خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارمندان بود. روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود و در قالب طرح پیشآزمون - پسآزمون - پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان یکی از ادارات فرهنگی شهرستان کرج در سال 1397 بود که از میان آنها 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1996) و مدل مربیگری GROW بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از افزایش معنیدار خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی و مولفههای آنها در پسآزمون (001/ 0>p) در کارمندان بود. به علاوه، تحلیلهای دوره پیگیری نشان داد که این افزایشها با گذشت زمان پایدار هستند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، آموزش دورههای مربیگری جهت افزایش خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارمندان ادارات و سازمانها در کلیه شهرهای ایران توصیه میشود.
Introduction: Effective coaching has positive influence on organization activities and due to establishing team and good relations among personnels in different levels. Therefore, the aim of this study was to investigate the effectiveness of coaching process on personnel job self-efficacy and organizational citizenship behavior. Method: This research was kind of a semi-experimental study and was performed in a pretest-posttest-follow up design with control group. The research population was composed of all personnels of one of cultural offices in Karaj province in 1397 that 30 individuals selected by purposeful method and assigned randomly in experimental and control groups. Research tools included job self-efficacy questionnaire (Riggs & Knight, 1994), organizational citizenship behavior questionnaire (Oregan & Kanoski, 1996) and coaching model named GROW. For analyzing data was used of mixed variance analysis Results: The research results indicated that the job self-efficacy and organizational citizenship behavior and their components had significant increase in posttest (p Conclusion: According to the research results, training of coaching courses is recommended for enhancing job self-efficacy and organizational citizenship behavior in personnels of offices and organzations in all Iran cities. Keywords: coaching process, job self-efficacy, organizational citizenship behavior
Machine summary:
Research tools included job self-efficacy questionnaire (Riggs & Knight, 1994), organizational citizenship behavior questionnaire (Oregan & Kanoski, 1996) and coaching model named GROW.
Conclusion: According to the research results, training of coaching courses is recommended for enhancing job self-efficacy and organizational citizenship behavior in personnel of offices and organizations in all Iran cities.
Keywords: coaching process, job self-efficacy, organizational citizenship behavior, GROW model, personnels 1 .
Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran مقدمه مربيگري ١ نوعي رابطه تعاملي است که به افراد در زمينه شناسايي، هدايت و تحقق اهداف شخصـي و شغلي در زماني سريع تر از آنچه خود قادر به انجام آن هستند، کمک ميکند و علاوه بـر افـزايش مهارت هاي ارتباطي، حل مسئله ، کار گروهي و ارتقاي توانمنديهاي فردي به توسعه شايستگيهاي شغلي نيز ميانجامد.
بـا توجه به مسائل مطرح شده ، پژوهش حاضر در صدد پاسخ گويي به اين پرسش است کـه آيـا اجـراي فرايند مربيگري بر خودکارآمدي شغلي و رفتار شهروندي سازماني کارمندان مؤثر است ؟ روش پژوهش اين پژوهش از نوع پژوهش هاي نيمه آزمايشي بود که در قالب طرح پيش آزمـون - پـس آزمـون - پيگيري با گروه کنترل انجام شد.
بر اين اساس ، نتايج پژوهش نشان داد کـه فراينـد مربيگـري موجـب افـزايش معنيدار خودکارآمدي شغلي و رفتار شهروندي سازماني و مؤلفه هاي آنهـا در مرحلـه پـس آزمـون و پيگيري ميشود.