Abstract:
مقدمه: امروزه سبک رانندگی مخاطرهآمیز در بین شهروندان بهویژه قشر جوان یکی از مهمترین دغدغههای اجتماعی میباشد که پیامد آن میتواند، علاوه بر خود فرد، صدمات جبرانناپذیری را بر سایر کنشگران اجتماعی وارد سازد و موجب اختلال در نظم و انضباط اجتماعی شود. پژوهش حاضر نیز با هدف تبیین اجتماعی رانندگی مخاطرهآمیز بر اساس سازه سرمایه اجتماعی به انجام رسیده است. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر پیمایش میباشد و جامعه آماری نیز، شامل جوانان شهر تبریز به تعداد 579694 نفر میباشد که از این تعداد، 630 نفر با استفاده از فرمول آماری کوکران و شیوه خوشهای چندمرحلهای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند، ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه محقق ساخته میباشد، همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای SPSS 22 استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که همبستگی بین تمامی مولفههای سرمایه اجتماعی با رانندگی پرخطر در سطح معناداری کمتر از 01/ 0 به تائید رسید، نوع رابطه نیز منفی و معکوس میباشد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که متغیرهای حاضر در مدل رگرسیونی توانستهاند 5/ 11 درصد از تغییرات متغیر رانندگی مخاطرهآمیز را پیشبینی نمایند. نتیجهگیری: با توجه به رابطه معنادار و نقش موثر سرمایه اجتماعی در پیشبینی رانندگی مخاطرهآمیز در پژوهش حاضر، میتوان اذعان نمود که برخورداری از سرمایه اجتماعی میتواند در برابر مسایل و آسیبهای اجتماعی بهمراتب رانندگی پرخطر جوانان همچون سپری عمل نماید. از اینرو، بسترسازی جهت بهبود و افزایش سرمایهاجتماعی جوانان هم در سطح خانواده و هم درسطح جامعه بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.
Introduction: Today, the risky driving style among the citizens, especially the young people, is one of the most important social concerns, the consequence of which, in addition to the individual itself, can cause irreparable damage to other social activists and disturb social discipline. Therefore, the present study was conducted to socially explain risky driving based on the structure of social capital. Method: The research method is a survey and the statistical population includes all people aged 15-34 years old in Tabriz city with 579694 people. of these, 630 people using the Cochran statistical formula and multi-stage clustering method sample size were selected; the data gathering tool was a researcher-made questionnaire. SPSS-22 software was used to analyze the data. Results: The results of the research indicate that the correlation between all social capital components including social support, social participation, social awareness, social cohesion, and social trust with risky behaviors at a meaningful level of less than 0.01 was confirmed, the type of relationship negative and inverse. The results of the regression analysis also showed that the variables present in the regression model were able to predict 11.5% of the changes in risky driving. Conclusion: Considering the significant relationship and the effective role of social capital in predicting risky driving in the present research, it can be admitted that having social capital can act as social protection against social problems such as risky driving of youth. Hence, it is more than necessary to establish a framework for improving the social capital of young people both at the family level and at the community level.