Abstract:
در برنامههای نظامآموزشی، آموزش قرآن همواره مورد توجه بوده است. مدارس قرآنی به همین منظور و با هدف ارتقای امور دینی، فرهنگی و تربیتی دانشآموزان ایجاد شده است. در این مقاله، کوشش شده است با رویکرد تحقیقی طرحهای آزمایشی کلاسیک، تاثیر آموزشهای مدارس قرآنی بر مهارت روخوانی فارسی دانشآموزان دوره ابتدایی بررسی، تحلیل و ارزیابی شود. بدین منظور، شهر بردسکن به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شد و دو گروه از دانشآموزان مقطع ابتدایی این شهر به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل، انتخاب شدند. قبل از برگزاری کلاسهای آموزشی و بعد از آن، آزمونی در زمینه مهارتهای قرآنی در بخشهای مختلف از هر گروه به عمل آمد؛ با این تفاوت که دانشآموزان گروه کنترل، در این کلاسها حضور نداشتند. یافتهها حاکی از آن است که دورههای آموزشی یادشده، بر مهارت روخوانی درس فارسی دانشآموزان ابتدایی تاثیرگذار است. روشهای آماری شامل میانگین و انحراف استاندارد، نمودارهای شبکهای، آزمونهای ناپارامتری و به ویژه تحلیل کوواریانس در این نتیجهگیری مورد استفاده قرار گرفت.
The education of Quran has always been important in the curriculum of educational
system; thus, Quranic schools have been established with the purpose of improving
religious, cultural, and educational affairs. This research attempted to investigate and
analyze the effectiveness of the education of Quranic schools on elementary school
students’ Persian reading skills by a research approach of classic experimental designs.
Two groups of elementary school students in the city of Bardaskan were selected as
the two test and control groups. A test of Quranic skills in different parts was given
to each group before and after holding the Quranic classes in which the students of
control group did not participated. According to the findings, the Quranic classes
have influence on elementary school students’ Persian reading skills. To achieve this
conclusion, some statistical methods, including mean and standard deviation, grid
charts, non-parametric tests, and, especially, the analysis of covariance, were used.
Machine summary:
بررسی اثربخشی آموزشهای مدارس قرآنی بر مهارت روخوانی فارسی دانشآموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر بردسکن یوسف ایرانی حسین ضرغامی حسن ضرغامی چکیده در برنامههای نظامآموزشی، آموزش قرآن همواره مورد توجه بوده است.
بنابراین، پرسش اصلی تحقیق آن است که آیا آموزشهای مدارس قرآنی در مقطع ابتدایی میتواند به تقویت مهارتهای خواندن متون فارسی دانشآموزان کمک کند یا خیر؟ در این مقاله به تأثیرات این آموزشها بر روخوانی درس فارسی خواهیم پرداخت.
هدف این بررسی، شناخت اثرگذاری کلاسهای آموزش قرآن مدارس قرآنی بر مهارتهای مربوط به روخوانی فارسی بوده است و به همین جهت، دو گروه از دانشآموزان ابتدایی انتخاب شدند، یکی آن دسته از دانشآموزان ابتدایی که در مدارس قرآنی حضور یافته و از آموزشهای قرآنی بهره جستهاند که ما آنها را به عنوان گروه آزمایش در نظر میگیریم و گروه دوم؛ آن دسته از دانشآموزان ابتدایی که در این کلاسها شرکت نکردهاند و به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدهاند.
جدول 4- آمارهای توصیفی مربوط به نمرات پیش آزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل در بخشهای مختلف روخوانی فارسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} باید توجه داشت که این دامنه نمره، بر اساس نمرات فردی دانشآموزان به دست آمده است، بنابراین، تعجبی ندارد که برای مثال، نمره حداقل پیشآزمون روانخوانی در گروه آزمایش 2 و در پسآزمون صفر به دست آمده باشد، چرا که اینها، نمره میانگین گروه نيستند.
جدول 5: نتایج مربوط به آزمون ویلکاکسون در بخشهای مختلف روخوانی قرآن در گروه آزمایش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} از جهت بررسی دقیقتر اثرات آموزشهای مدارس قرآنی بر مهارتهای روخوانی فارسی دانشآموزان ابتدایی، مناسب آن است که از روش تحلیل کوواریانس استفاده كرد.