Abstract:
پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع رویکرد ترکیبی (طرح اکتشافی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 375 نفر از مدیران آموزشی مدارس دولتی شهر کرمانشاه بود که در سال تحصیلی 98- 1397 مشغول خدمت بودند. دراین مطالعه برای گردآوری دادهها در مورد وضعیت مولفههای مدیریت انگیزش بخش از پرسشنامهای محقق ساخته به تعداد 8 مولفه مدیریت انگیزش بخش مدیران آموزشی در غالب 400 گویه استفاده گردید. گردآوری دادههای جمع آوری شده از طریق بررسی اسناد و پژوهشهای پیشین انجام شده در زمینۀ مدیریت انگیزش بخش و متون و گزارش پژوهشهای موجود در این زمینه با رویکرد تحلیل محتوا بررسی شد و در مرحله بعد، پس از طراحی سوالهای پرسشنامه مولفههای متنوع انگیزش بخش برای مدیران آموزشی طراحی گردید. روند اجرای پرسشنامهها در بخش کمی به گونهای پیش رفت که محقق موفق به تکمیل پرسشنامهها بر روی نمونهای به حجم تقریبا 375 نفر مدیر مدارس شهر کرمانشاه گردید. بدین منظور با عنایت به مبانی نظری و ادبیات پژوهش، مولفههای مربوط به مدیریت انگیزش بخش استخراج گردید. وجهت ارزشیابی ماتریس همبستگی از آزمون KMO و آزمون کرویت بارتلت استفاده گردید. مقدار شاخص KMO برای همه 8مولفه مدیریت انگیزش بخش بالاتر از حد مطلوب 0. 6بود و مقادیر به 1 نزدیک اند. همچنین نتایج آزمون بارتلت برای همه مولفههای مدیریت انگیزش بخش در سطح (p < 0. 001) معنادار بود.
The present study was a study of a combined approach (exploratory design). The statistical population in the qualitative section included 375 educational administrators of public schools in Kermanshah who were serving in the academic year 1397-98. In this study, a researcher-made questionnaire with 8 components of motivational management of educational managers in the form of 400 items was used to collect data on the status of motivational management components. Data collection was performed by reviewing documents and previous research. In the field of motivational management and texts and reports of existing research in this field were reviewed with a content analysis approach and in the next step, after designing the questionnaire questions, various motivating components were designed for educational administrators.The process of implementing the questionnaires in the quantitative part progressed in such a way that the researcher succeeded in completing the questionnaires on a sample of approximately 375 school principals in Kermanshah. For this purpose, considering the theoretical foundations and research literature, components related to motivational management were extracted. KMO test and Bartlett sphericity test were used to evaluate the correlation matrix. The value of KMO index for all 8 components of sector motivation management was above the desired level of 0.6 and the values are close to 1. Also, Bartlett test results were significant for all components of motivational management at the level (P 0.001).
Machine summary:
بررسی سطح موجود و مطلوب مولفه های مدیریت انگیزه بخش مدیران آموزشی مدارس دولتی در شهر کرمانشاه فرانک موسوی 1 فرزانه مفتون ،٢ معصومه ویسی ٢، بهاره مرادی ٢، زهرا خدادادی ٢، بهاره رسولی تبار٢، معصومه بلوری تبار٢، فایق محمودی ٢، حیدر محمدی ٢، روح اله 2 مهدوی زاده تاریخ وصول : ١٣٩٩/٠٤/٢٤ تاریخ پذیرش ١٣٩٩/٠٧/٢٨ چکیده پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع رویکرد ترکیبی(طرح اکتشافی) بود.
عوامل بسیار زیادی بر افزایش انگیزش شغلی مدیران می تواند تاثیر گذار باشد ولی ما در این پژوهش به بررسی شناسایی و بررسی مؤلفه های مدیریت انگیزه بخش مدیران آموزشی مدارس دولتی در شهر کرمانشاه می پردازیم .
جدول شماره (٥): اطلاعات توصیفی وضعیت موجود مؤلفه های مدیریت انگیزش بخش مدیران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که اطلاعات جدول ٥ نشان می دهد، میانگین و انحراف معیار برای مؤلفه فردی به ترتیب برابر با ٢٦.
سوال سوم : وضعیت مطلوب مدیریت انگیزش بخش مدیران آموزشی مدارس مورد مطالعه چگونه خواهد بود؟ جدول شماره (٦): اطلاعات توصیفی وضعیت مطلوب مولفه های مدیریت انگیزش بخش مدیران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} م همانطور که اطلاعات جدول ٦ نشان می دهد، میانگین و انحراف معیار برای مولفه فردی به ترتیب برابر با ٤٥.
جدول شماره (٧): اطلاعات توصیفی مربوط به تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مولفه های مدیریت انگیزش بخش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به اطلاعات جدول ٧ ، پس از تحلیل شکاف میانگین و انحراف معیار برای مولفه فردی به ترتیب برابر با ١٩.