Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مرور و ترکیب نظاممند پژوهشهای اجرا شده در زمینه ارتقای تامل بر تدریس با تمرکز بر روشها و ابزار تکنولوژی تسهیلگر بحث تاملی، انجام شد. روش پژوهش مرور نظاممند بود و این مرور تحقیقات علمی پژوهشی در بازه زمانی ده سال گذشته (۲۰۱8-۲۰۰۸) را در برگرفت. با جستجو در پایگاههای مختلف و اعمال معیارهای دربرگیری، در نهایت ۲۶ مقاله واجد شرایط برای تحلیل شناسایی شدند و نتایج پژوهش در دو دسته کلی روشها و ابزار تکنولوژی تسهیلگر سازماندهی شدند. در دسته روشها، دو نوع روش برای شناسایی موقعیت نامنسجم شامل ارائه و کمک به شناخت موقعیت نامنسجم شناسایی شد. روشهای شناسایی شده برای تعمیق بحث تاملی شامل روشهای پرسیدن سوالهایی برای هدایت تامل، زیرسوال بردن ایدهها، فراهم آوردن نظرات متخصصان و ذینفعان، برجستهسازی تعارضها، ارائه محرکهای پرسشگری و پرسیدن سوالهایی برای ارزشیابی تامل بودند. برای شناخت تغییر هم دو دسته روشهای گذشتهنگر و آیندهنگر شناسایی شد. برای ابزار تکنولوژی تسهیلگر پشتیبانی از ارتقای تامل، چهار نوع ابزار شامل: 1- ابزار مربوط به مدیریت و مستندسازی دادهها، 2- ابزار ارائه و آمادهسازی محتوای تامل، 3- ابزار بازنمایی تامل و مفاهیم مربوط به تامل، و 4- ابزار اجتماعی تسهیلگر بحثهای تامل شناسایی شدند. یافتههای پژوهش حاضر میتواند به اساتید دانشگاه به خصوص دانشگاه تربیت معلم کمک نماید تا با بهکارگیری این روشها، ارتقای تامل دانشجویان را تسهیل نمایند.
The aim of this study was to review and synthesize the research in the field of supporting the improvement of reflection. A keyword search, followed by a filter using inclusion criteria, identified twenty-six peer-reviewed journal articles from the past ten years (2008-2018). Results categorized in the two major categories including the supporting methods and supportive technological tools. Identified supportive methods were introduced in three categories of recognizing the incoherent situation(presenting the incoherent situation, and exploring the incoherent situation), deepening the reflective discussions(guiding prompts, questioning the ideas, providing the different perspectives, highlighting the conflicts, questioning prompts, and evaluation prompts), and recognizing the change(retrospective and prospective methods). Supporting technological tools include documentary and data management tools, content delivering and preparing tools, and reflection producing tools. Applying these methods and tools, University teachers can improve their students’ level of reflection.