Abstract:
هدف از این پژوهش که با تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته است، شناسایی شاخصترین ارتباطات غیر کلامی گوینده خبر و نقش و کارکرد این ارتباطات غیرکلامی در ارائه اخبار تلویزیونی به مخاطبان است. در ادامه روش تحلیل محتوای کیفی دادهها و مقولههای حاصل از آن، برای تحلیل دقیقتر و عینیتر نمونههای مورد مطالعه در پژوهش، از دادههای کمی نیز استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، بخشهای خبری شبکهخبر و بیبیسی فارسی است که به عنوان واحد مشاهده و واحد تحلیل در نظرگرفته شده است. از میان خبرهای ساعت17:30شبکه بیبیسی فارسی و 19 شبکهخبر در بهمن ماه سال 1396 به عنوان چارچوب نمونهگیری، با نمونهگیری هدفمند و تصادفی یک هفته آماری انتخاب گردید. براساس نتایج پژوهش، استفاده از ارتباطات غیرکلامی گویندگان در برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبان، باورپذیری اخبار و اثرات اغنایی بیشتر اخبار بر مخاطبان نقش و تأثیر بسزایی دارد و این ارتباطات را میتوان در سه تم اصلی «نوع نما و قاب گوینده خبر»، «لحن و آهنگ گلام گوینده خبر» و «حرکات سر، دست و صورت گوینده خبر»، بیان نمود. نتایج پژوهش نشان میدهد گویندگان خبر بیبیسی فارسی نسبت به گویندگان شبکه-خبر از ارتباطات غیرکلامی متناسب و بیشتری به ویژه در مقولههای نماهای بسته دوربین، لحن تأکیدی کلام و حرکات سر و صورت گوینده استفاده مینمایند و شبکهخبر باید در نوع نماهای تصویرگوینده و استفاده از انواع ارتباطات غیرکلامی گویندگان خود در نحوه اجرا و خبرخوانی، دقت و بازنگری اساسی و ویژهای داشته باشد.
The purpose of this study which is done by qualitative content analysis method is the Identify the most significant non-verbal communication of anchor and the function of this non-verbal communication in Provides TV news to the audience. Further the content quality analysis method, Quantitative data is also used for more accurate and objective analysis of the samples studied in the research. The statistical population of research is the news sections of IRINN and BBC Persian that considered as the unit observation and analysis. Among the news at 17:30 on the BBC Persian and 19 news on the IRINN in February 2012 as a sampling framework, selected with randomized and Purposive sampling one statistical week. Based on research, the use of non-verbal communication anchors for close communication with the audience, News credibility and effect news on the audience has a significant role and These communications can be described in three main categories: The View and the Frames of the anchor, The Tone and Voice of the anchor and The Movement of the Head, Hand and Face of the anchor. The research results show BBC Persian anchors than IRINN used more and appropriate non-verbal communication, especially in the Sub categories of close-up, the emphasis of speech, and speaker's head and face movements and IRINN should be careful about the type of viewer's imagery and Have a special basic precision and review in use of types non-verbal communication his anchors in the Performance and News Presenter.
Machine summary:
يکي از عوامل مهم و اساسي در برقراري اين ارتباط نزديک با مخاطبان ، ارتباطات غيرکلامي به کار رفته توسط گويندة خبر است که به کمک آن ميتواند به نحوه اجراي خويش قدرت و توان بخشيده و با ايجاد ارتباط قوي و تأثيرگذار، اخبار را به مخاطبان خويش 1 Comstock, Anthony ٢ شبکۀ CBS، که نام آن مخفف عبارت Colombia Broadcasting System است ، از بزرگ ترين شبکه هاي راديويي و تلويزيوني خبري در جهان است که در سال ١٩٢٧ميلادي در آمريکا تأسيس گرديد 3 Schudt, Willian 4 Anchor 5 News Presenter ارائه دهد.
تلاش تمامي افراد تيم خبر در غالب انواع مختلف اخبار و گزارش هاي خبري، توسط 1 Kepes, Gyorgy گوينده در مقابل دريچۀ دوربين به نمايش در ميآيد و او آخرين واسطه بين تيم خبري و مخاطبان است که نحوه و چگونگي استفاده و به کارگيري او از ارتباطات غيرکلامي که در ويژگيهاي ظاهري و شخصيتي و نحوة اجراي او نمود پيدا ميکند، از مهم ترين عوامل جذب مخاطب به تماشاي خبر، درک و توجه بيشتر به بخش خبري و برقراري ارتباطي اثرگذار و اقناعي از سوي شبکه خبري بر مخاطبان خويش است و اين امر، اهميت استفاده مناسب و اصولي از ارتباطات غيرکلامي توسط گويندگان خبر از آشکار ميسازد.