Abstract:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر سبک رهبری رابطه مدار و وظیفه مدار بر اخلاق حرفه ای معلمان مقطع
ابتدایی شهرستان بستان آباد میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع
روش، توصیفی و همبستگی میباشد از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد نظر میدانی
میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد تشکیل میدهند که
تعداد آنها برابر ٣٨٠ نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده و نمونه برابر ١٨١
نفر میباشد. روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت) میباشد. برای اندازه گیری متغیرها
از پرسشنامه اخلاق حرفه ای کادوزیر (٢٠١٢)، و پرسشنامه سبک رهبری باردتز و متزکاس (١٩٦٩) استفاده
شد. دادهها با نرم افزار SPSS تحلیل شد و برای تحلیل فرضیه های تحقیق از ضریب رگرسیون استفاده
شد. یافته های تحقیق نشان میدهد که سبک رهبری رابطه مدار بر اخلاق حرفه ای معلمان تاثیر مثبت
معنیداری دارد و ضریب بتا نشان میدهد که سبک رهبری رابطه مدار ٠/٧٨ تغییرات اخلاق حرفه ای
معلمان را پیش بینی میکند، همچنین سبک رهبری وظیفه مدار بر اخلاق حرفه ای معلمان تاثیر مثبت
معنیداری دارد و ضریب بتا نشان میدهد که سبک رهبری وظیفه مدار٠/٨٣ تغییرات اخلاق حرفه ای
معلمان را پیش بینی میکند، بنابراین میتوان گفت که سبک رهبری رابطه مدار و وظیفه مدار باعث بهبود
Machine summary:
گروه علوم تربيتي و مديريت آموزشي دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل ، ايران چکيده هدف از تحقيق حاضر بررسي تاثير سبک رهبري رابطه مدار و وظيفه مدار بر اخلاق حرفه اي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان بستان آباد ميباشد.
استفاده از بهترين سبک رهبري با مديريت بر اساس ويژگيهاي شخصيتي منجر به بهبود علمکرد معلمان خواهد شد (اديب منش و همکاران ، بررسي تاثير سبک رهبري رابطه مدار و وظيفه مدار بر اخلاق حرفه اي معلمان ابتدايي شهرستان بستان آباد / ٣٣ ١٣٩٢) براي تحقق اهداف آموزشي، مديران مدارس با توجه به شرايط مکاني و زماني سبک با شيوه هايي را به کار ميگيرند تا بتوانند بر رفتار معلمان اثرگذار باشند (اديب منش و همکاران ، ١٣٩٢) تحقيقات متعددي در زمينه رابطه سبک رهبري و اخلاق حرفه اي (کرمي و همکاران ، ١٣٩٦ ساکي و همکاران ، ١٣٩٣) انجام شده است ، بنابراين با توجه به اهميت فراوان مطالعه اخلاق حرفه اي معلمان و لزوم توجه به اين مساله محقق در پي پاسخگويي به اين سوال است که سبک رهبري رابطه مدار و وظيفه مدار چه تاثيري بر اخلاق حرفه اي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان بستان آباد دارد؟ روش تحقيق اين تحقيق از لحاظ هدف تحقيق از نوع کاربردي، از لحاظ نوع روش ، توصيفي و همبستگي ميباشد از لحاظ روش گردآوري اطلاعات روش تحقيق مورد نظر ميداني ميباشد.
پرسشنامه سبک رهبري باردنز و متزکاس (١٩٦٩) داراي ٣٥ سوال است که ٢ بعد رابطه مداري و وظيفه مداري را در قالب طيف ليکرت (هرگز=١ تا هميشه =٥) اندازه گيري ميکند، در مطالعه رضايي و ساعتچي (١٣٩٤) ميزان پايايي اين پرسشنامه با استفاده از روش بازآزمايي مورد آزمون قرار گرفت و مقدار٠/٨١ ٣٤ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني سال سوم ، دوره چهارم ، شماره ٢٩، پاييز ١٣٩٩ براي آن گزارش گرديد.