Abstract:
در سالهای اخیر، دوره کودکی و اهمیت آن مورد توجه صاحبنظران تمام حوزههای دانشی قرار گرفته و تاثیر کیفیت مراقبت و آموزش در دوران خردسالی بر تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ثابت شده است. این امر حساسیت مسئولین نظام تربیتی کشورها را نسبت به این دوران طلایی برانگیخته است. که موجب سیاستگذاریهای جدیدی در حوزه کودکان شده است؛ یکی از این حساسیتها و سیاستگذاریها، ملاکهایی است که برای جذب و تربیت مدیران اثربخش و همسو با اهداف علوم تربیتی، دولتها و جو اجتماعی حاکم در مراکز مراقبت و آموزش کودکان صورت میگیرد. لیکن علاوه بر موارد مذکور، لازم است درخواستها و نیازهای خانوادهها و جامعه را نیز نسبت به کیفیت نیروی انسانی این نوع مراکز، به ضرورتهای فوق افزود. لذا یافتههایی که در این مقاله ارائه شده است؛ میتواند برای آشنایی هر چه بیشتر مدیران مهدهای کودک با شایستگیهای لازم در این جایگاه مورد استفاده قرار گیرد و در راستای تصمیمگیری سیاستگذاران و امنیت خاطر والدینی باشد که فرزندان خود را برای رشد همه جانبه به مهدهای کودک میسپارند. در این میان، تجهیز مدیران مهدهای کودک به شایستگیهای لازم که تاثیر زیادی بر افزایش جذب کودکان و رشد همهجانبه آنان دارد، از جمله موضوعاتی است که در جامعه دانشگاهی و سازمانهای ذیربط مورد توجه کافی نبوده است. این در حالی است که تعداد مهدهای کودک در ایران، نزدیک به ۱۵ هزار مرکز میباشد و حدود ۷۰۰ هزار نفر کودک را تحت پوشش قرار میدهند. در بررسیهای به عمل آمده از سالنامههای آماری کشور، تعداد کودکان بهرهمند از خدمات مهدهای کودک طی سالهای گذشته، فقط در حدود ده درصد از کودکان زیر سن دبستان کشور است. بنابراین، صرفنظر از مباحث فرهنگی و اقتصادی جامعه، شاید یکی از دلایل تعداد کم کودکان بهرهمند از خدمات مهدهای کودک، مهارت اندک مدیران در جذب والدین و کودکانشان می باشد. لذا مدیران مهدهای کودک برای داشتن عملکرد اثربخش، باید به شایستگیهای خاصی مجهز شوند. به همین منظور، مطالعه حاضر با هدف شناسایی مولفههای شایستگی مدیران مهدهای کودک انجام شده است.
Machine summary:
در پژوهشهای بینالمللی مرتبط با موضوع این مطالعه، در رابطه با شایستگیهای مدیران مهدهای کودک، ویژگیهایی ارائه شده که مهمترین آنها عبارتاند از: • همسویی با ارزش ها و اهداف تربیتی کشور خودشان؛ • ارتباط موثر با والدین، مدیریت تغییر، مهارت های فنی، تیم سازی، آگاهی بین فردی و یکپارچه کردن دیدگاه های مربیان؛ • ایجاد یک فرهنگ و روش یکسان برای مشارکت جمعی در ارزیابی عملکرد مربیان؛ • بهبود عملکرد آموزشی، مشارکت گروهی، کسب دانش و مهارت های جدید در مباحث سازمانی جهت افزایش کارآمدی و اثربخشی مرکز؛ • پشتیبانی از کارکنان و ارتباط با آنها از طریق تکنولوژی روز و آموزش مداوم جهت ایجاد رضایت شغلی، دقت عمل بسیار بالا در استخدام مربیان، برگزاری کارگاههای آموزشی براساس تحقیقات جاری برای رشد و توسعه دانش مربیان و تلاش برای به روز نگهداشتن سیستم آموزشی مرکز؛ • پاسخگویی در مقابل قانون و والدین، توجه اخلاقی و تأمین مالی پرسنل، دریافت حقالزحمه مربیان از والدین و دولت، افزایش دانش و مهارت خود در حوزه کودکان و مدیریت؛ • نظارت بر مرکز از جمله فضا، نیروی انسانی و امکانات، هماهنگی آموزش، منابع و امکانات یادگیری، نظارت و کنترل بر گزارشهای مرکز؛ روش پژوهش به منظور شناسایی شایستگیهای مدیران مهدهای کودک ایران، در این پژوهش از روش دلفی استفاده شده است.