Abstract:
هدف این پژوهش طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در نظام آموزش عالی مهارتی بر اساس الگوی پارادیمی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، کیفی است. اطلاعات از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته و یادداشتها و مشاهدات پژوهشگر جمعآوری و با استفاده از راهبرد نظریه زمینهای تحلیل شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل متخصصان برنامه درسی بود که 16 نفر بهصورت نمونهگیری هدفمند (گلوله برفی) انتخاب و با استفاده از فنهای تطبیق توسط اعضا، توافق کدگذارها، بازبینی نتایج توسط متخصصین و بررسی توسط همکار از روایی و پایایی پژوهش اطمینان حاصل شد. یافتهها در شش گروه از مقولهها با عنوان 1. عوامل یا شرایط علّی 2. پدیدهمحوری 3. مقولههای راهبردی 4. شرایط زمینهای 5. مقولههای واسطهای و 6. مقولههای پیامدی شناسایی و تبیین شدند. راهکارهای بهبود کیفیت فرایند تولید و اجرای برنامههای درسی مهارتی در آمورش عالی بهویژه در دانشگاه جامع علمی کاربردی بهقصد افزایش اشتغالپذیری فارغالتحصیلان پیشنهاد شدند.
The purpose of this study was to design a competency-based curriculum in VET higher education system based on a paradigmatic model. The present study is applied in terms of purpose and qualitative in terms of method. Data were collected through semi-structured interviews and researcher notes and observations and analyzed using the grounded theory strategy. The statistical population consisted of curriculum experts who selected 16 individuals by purposeful sampling. Validity and reliability were ensured by using member checking, transient coding agreement, expert review of results, and peer review techniques. Findings were divided into six groups of categories: 1. Causal factors or conditions 2. Core phenomenon 3. Strategic categories 4. Background conditions 5. Mediating categories, and 6. Outcome categories as identified and explained. Suggestions graduates were made to improve the quality of the production and implementation process of higher education VET curricula, especially at the University of Applied Science to increase the employability of the graduates.
Machine summary:
واژههای کلیدی: اشتغالپذیری، برنامه درسی، صلاحیت حرفهای، شایستگی، فارغالتحصیلان Designing a Competency-Based Curriculum in Higher VET Education (Case Study: University of Applied Sciences) Maryam Hadizadeh, Aliakbar khosravibabadi, Alireza Assareh, Reza Norouzzadeh 1 PhD Student of Curriculum Sciences, Tehran Central Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
ازاینرو، زمینهسازی برای اشتغال و ایجاد قابلیتهای لازم در جهت بهکارگیری فارغالتحصیلان دانشگاهی در بازار کار، یکی از رسالتهای اصلی و اساسی نظام آموزش عالی و دانشگاهها است و یکی از چالشهای اساسی دانشگاه در دنیای امروزه، چگونگی طراحی برنامههای درسی بهگونهای است که فارغالتحصیلان را به مهارتهایی تجهیز نماید که آنان را برای کار و فعالیت در دنیای متغیر و رقابتی آماده نماید Ifenthaler, 2014))؛ بنابرایــن بــرای قــرار گرفتــن در جــاده توسعه و جلوگیری از عقبماندگی باید شرایطی فراهم شود که دانشگاهها بتوانند دانشجویان را برای بهکارگیری فناوری جدید و پذیرش مسئولیتهای مختلف در سطح جامعــه پــرورش دهنــد.
فرایند طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی حرفهای در اشتغالپذیری دانشآموختگان تحت تأثیر چه عواملی است؟ روششناسی حوزۀ پژوهش شامل صاحبنظران برنامه درسی است که دارای تجربه و تخصص کافی در طراحی برنامه درسی بهویژه در نظام مهارتی بوده و غالباً با بهعنوان مدرسین دانشگاه علمی کاربردی نیز فعالیت میکردند.
خلاصه دیدگاههای شرکتکنندهها در مورد عوامل تأثیرگذار بر برنامه درسی مبتنی بر شایستگی حرفهای در اشتغالپذیری دانشآموختگان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در این پژوهش از مدل پارادایمی استراوس و کوربین به عنوان طرح پژوهشی نظریۀ داده بنیاد استفاده شد که مبتنی بر شناسایی پدیدة محوری، شرایط علّی، عوامل زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها و ارتباط بین آنهاست.