Abstract:
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش ذهنآگاهی شفقتمحور و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر نگرشهای ناکارآمد، خودکنترلی و سلامت روان دانشجویان انجام شد. در این مطالعۀ نیمهتجربی با طرح پیش - پسآزمون و پیگیری با گروه گواه، تعداد 45 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس به روش دردسترس، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مداخله (15 نفر) و یک گروه گواه (15 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان در گروههای مداخله به مدت هشت هفته (هر جلسه 90 دقیقه) بهصورت گروهی در جلسات شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و آموزش ذهنآگاهی شفقتمحور شرکت کردند و گروه گواه در این بازه زمانی هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و یک ماه بعد از مداخله با پرسشنامههای نگرشهای ناکارآمد وایزمن و بک، خودکنترلی تانجنی و سلامت عمومی گلدبرگ ارزیابی شدند. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان دادند هر دو گروه مداخله نسبت به گروه گواه در نمرات افکار ناکارآمد، خودکنترلی و سلامت روان تفاوت معناداری دارند. مقایسۀ دو گروه آموزش ذهنآگاهی شفقتمحور و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در نمرات افکار ناکارآمد، خودکنترلی و سلامت روان تفاوت معناداری در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری نشان نداد. براساس یافتههای مطالعه، آموزش ذهنآگاهی شفقتمحور و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش نگرشهای ناکارآمد، خودکنترلی و بهبود سلامت روان دانشجویان اثربخش بودهاند.
This study aimed comparison of the effectiveness of mindfulness-based compassion and mindfulness-based cognitive therapy education on students' dysfunctional attitudes, self-control, and mental health. This study was a semi-experimental study with a pre-post-test and follow-up design with the control group. Forty-five students of Islamic Azad University, Chalus Branch, were selected through the convenience method and randomly replaced in two intervention groups (15 people) and one control group. (15 people). Participants in the intervention groups participated for eight weeks (90 minutes each session) in mindfulness-based compassion and mindfulness-based cognitive therapy. The control group did not receive any intervention during this period. All participants were assessed before, after, and one month after the interventions with Goldberg Health Questionnaires, Weizmann's &Beck's Dysfunctional Attitudes, and Tangeni Self-Control Scale. The collected data analyzed using the Repeated Measure of Variance. The results showed both intervention groups had a significant difference with the control group in the scores of dysfunctional attitude, mental health, and self-control. A comparison of mindfulness-based compassion and mindfulness-based cognitive therapy indicated no significance between the two groups' scores of dysfunctional attitude, mental health, and self-control in pre, post-test, and follow up stages. According to this study's findings, mindfulness, based cognitive therapy, and mindfulness-based compassion effectively improved dysfunctional attitudes, mental health, and self-control of students.