Abstract:
هدف اصلی این پژوهش مقایسه عملکرد خانواده و رضایت زناشویی در خانوادههای دارای فرزند مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی و عادی بوده است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع مقایسهای است. جامعه آماری کلیه خانوادههای دانش آموزان ابتدایی شهرستان تربتجام ۹۷-۹۸ سال بود. ۱۰۰ نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده پرسشنامه عملکرد خانواده، پرسشنامه رضایت زناشویی و پرسشنامه علایم کودکان بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون T مستقل استفاده شد. یافتهها نشان داد که میانگین عملکرد خانواده و میانگین رضایت زناشویی در خانوادههای عادی و کودکانی که دارای کودکان توجه بیشازحد بودند بیشتر بود. همچنین بین کلیه اجزای عملکرد خانواده در خانوادههای دارای فرزند دارای اختلال بیشفعالی با کمبود توجه (ADHD) و خانوادههای طبیعی تفاوت وجود دارد. مشخصترین تفاوت با مولفه نقش، کمترین تفاوت با مولفه حل مسیله است.
The present study was conducted to compare family performance and adolescent sexuality in families with a child with attention deficit hyperactivity disorder and abortion. The research method is a comparative study. The statistical population of all families of primary students of Torbat Jam city was 97-98 years old. 100 people were selected by multi-stage cluster sampling. The instruments used were family function questionnaire, marital satisfaction questionnaire, and children's symptom questionnaire. Independent T-test was used to analyze the data. The mean family function and the mean of marital satisfaction in normal families were higher in children.There is also a difference between all the components of family function in the families with children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and normal families. The most distinct difference with the component of the role is the smallest difference with the problem solving component.
Machine summary:
(نویسنده مسئول) گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، سیستان و بلوچستان، ایران گروه روانشناسی عمومی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره دوم، شماره ششم، تابستان 1399، صفحات 33-25 چکیده هدف اصلی این پژوهش مقايسه عملكرد خانواده و رضایت زناشويي در خانوادههای داراي فرزند مبتلا به اختلال كمبود توجه/ بيش فعالي و عادی بوده است.
همچنین بین میانگین رضایتمندی زناشویی خانوادههای دارای فرزند كمبود توجه/ بيش فعالي و خانوادههای عادی تفاوت معنادار وجود دارد.
بین عملکرد خانواده خانوادههای دارای فرزند كمبود توجه/ بيش فعالي و خانوادههای عادی تفاوت معنادار وجود دارد.
همانطور كه مشاهده شد بین میانگین عملکرد خانواده خانوادههای دارای فرزند كمبود توجه/ بيش فعالي و خانوادههای عادی تفاوت معنادار وجود دارد.
میانگین عملکرد خانواده در خانوادههای عادی بیشتر از خانوادههای دارای فرزند كمبود توجه/ بيش فعالي است.
بین رضایتمندی زناشویی خانوادههای دارای فرزند كمبود توجه/ بيش فعالي و خانوادههای عادی تفاوت معنادار وجود دارد.
همانطور كه مشاهده شد بین میانگین رضایتمندی زناشویی خانوادههای دارای فرزند كمبود توجه/ بيش فعالي و خانوادههای عادی تفاوت معنادار وجود دارد.
k (2007) The Effect of Teaching Parenting Program on Parenting Stress in Children of 10-4 Years Old Mothers in Children with Attention Deficit Disorder (ADHD) - Journal of Family Research, 3 (10), 572-556 Tavakoli Zadeh, Jahanshir (1996).
Epidemiology of Behavioral Disorders and Attention Deficit in Students in Gonabad City Master's thesis for clinical psychology Tehran Psychiatric Institute sanaei.