Abstract:
هدف
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی برنامه شناختی رفتاری مثبت نگر بر کارکردهای اجرایی ومهارت های اجتماعی، بر روی دانشجویان داری نقص توجه/ بیش فعالی دانشگاه شهر دامغان انجام شد.
روش
جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان (دختر و پسر) دانشگاه دامغان در سال ۱۳۹۷ بودکه در طرح پایش سلامت روانی دانشجویی شرکت کردند. تعداد ۳۰ دانشجو که در پرسشنامه غربالگری نقص توجه و بیش فعالی کانرز بالاترین نمره را کسب کردند در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۵ نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس ازآن هر دو گروه، پرسشنامه های کارکردهای اجرایی بارکلی و مهارت های اجتماعی ریگو و کاناری را تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه تحت آموزش برنامه شناختی رفتاری مثبت نگر قرار گرفتند. بعد از اتمام آموزش هر دو گروه مجددا پرسشنامه های فوق را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۴ و روش تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد و سطح معناداری برابر با ۰۵/۰ استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد تاثیر آموزش برنامه شناختی رفتاری مثبت نگر بر کارکردهای اجرایی ومهارت های اجتماعی و زیرمقیاسهای آن ها معناداربود (۰۰۱/۰<P).
نتایج
یافته ها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در ارتباط با کارکردهای اجرایی، مهارت های اجتماعی و خرده مقیاس های آن ها تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری
با به کارگیری برنامه شناختی رفتاری مثبت نگر، تغییر باورها، مثبت اندیشی، آموزش رفتارها و راهکارهای موثر می توان کارکردهای اجرایی و مهارت های اجتماعی دانشجویان دارای نقص توجه/بیش فعالی را بهبود بخشید.
Objective
The purpose of this study was to determine the effect of positive cognitive behavioral program on executive functions and social skills on students with attention deficit / hyperactivity disorder in Damghan University.
Method
The statistical population of this study was all students (male and female) of Damghan University in year 1397 who participated in student mental health monitoring plan. Thirty students who received the highest scores in the Connerchr('39')schr('39') Attention Deficit and Hyperactivity Disorder Questionnaire were randomly selected in two experimental and control groups (n = 15 each). Both groups completed the Barclays Executive Function Questionnaires and Rigo and Canary Social Skills Questionnaires. The experimental group received 12 sessions of positive cognitive behavioral program training. After completing the training, both groups completed the questionnaires again. Data were analyzed using SPSS software version 24 and multivariate analysis of covariance. Significance level of 0.05 was used. results showed that the effect of Positive Behavioral Cognitive Training program on executive functions and social skills and their subscales was significant (P <0.001).
Results
The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups regarding their executive functions, social skills and their subscales.
Conclusion
Using positive cognitive behavioral programming, changing beliefs, positive thinking, teaching effective behaviors and strategies can improve the executive functions and social skills of students with attention deficit / hyperactivity disorder.